En itse tiedä yhtään harrastajaa tai joukkuetta, joka olisi lopettanut lentopallon sen vuoksi, että se olisi kallista. Yleensä loppuu mielenkiinto lajiin/urheiluun, tai sitten joukkue hajoaa, koska pelaajat muuttavat muualle opiskelemaan. Tai sitten pelaaja ei saa riittävästi peliaikaa ja haasteita...tai sukset menevät ristiin valmentajan kanssa.
Voihan liittoa syyttää kaikesta, mutta voisikohan taustalla olla muutakin, kuin liiton "mokat".
Ainakin täällä Hämeenlinnassa OKL:n lähteminen oli iso takaisku monelle lajille, etenkin lentopallolle. Urheilevat nuoret, varsinkin tytöt, ovat usein myös kovia opiskelemaan ja muuttavat lukion jälkeen muille paikkakunnille. Etelässä kohteena on käytännössä Helsinki, Tampere ja Turku. Näin näppituntumalla viiden vuoden aikana tuohon ikään ehtineistä junnuista noin 90 prosenttia on muuttanut yliopistokaupunkeihin. Paha on jäljelle jääneistä rakentaa 2- ja 1-sarjajoukkueita, tai edes A-junnuja. Nuoremmillla pelaajilla on mentävä, niin kauan, kun nurkissa pyörivät. Joku paluumuuttaja voi silloin tällöin tulla takaisin, mutta niihin on paha rakentaa. Yleensä ovat olleet 5-10 vuotta pelaamatta ja haluaisivat vain höntsäillä.
Olen jutellut lähteneiden pelaajien kanssa, kun olen heitä maailmalla nähnyt. Tilanne on esim. Helsingissä aivan toinen, kuin täällä. Alasarjasarjajoukkueisiin olisi tulossa nuoria pelaajia vaikka kuinka, mutta seurat eivät pysty tarjoamaan riittävästi harjoitusvuoroja ja ammattitaitoisia vetäjiä. Tämäkin selviää, kun käy katsomassa tulospalvelusta naisten sarjojen joukkuejakaumaa ja kokoonpanoja. Joissain joukkueissa on 15-20 pelaajaa, siinä on valmentajan mukava antaa peliaikaa kaikille
Veikkaan, että homma menee edelleen rajusti tuohon suuntaan, joukkueet lisääntyvät suurissa kaupungeissa ja kuihtuvat muualla.
Tätä vauhdittaa myös toinen iso muutos, lasten lukumäärä vähenee kovaa vauhtia. Kymmenen vuoden päästä on 30 prosenttia vähemmän harrastajia, kuin nyt. Se tulee tuntumaan koko yhteiskunnassa rajusti, mikään urheilulajikaan ei tule pääsemään siitä kuivin jaloin.