Ryynäsen Topilta hyvä kirjoitus. Olin itsekin sitä mieltä, että Lelu olisi pitänyt päästää Brasiliaan, mutta mykoplasmasta ei silloin ollut mitään puhetta. Ei tainnut olla diagnoosia pelaajalla itselläkään.
Viimeiset kaksi vuotta olen vähän ihmetellyt, kun maajoukkueeseen ei ajeta voimakkaammin uusia pelaajia sisään. Ei vaadi suurta matematiikan neroa, kun olisi osannut ynnäillä, minkä ikäisiä maajoukkueen runkopelaajat ovat Riossa: Mikko Esko 38 v, Olli Kunnari 34 v, Jukka Lehtonen 34 v, Antti Siltala 32 v, Kosti Shumov 31 v, Mikko ja Matti Oivanen 30, Lelu Ojansivu 29 v ja Urpo Sivula 28 v.
Ikä on vain numeroita, se on kokemusta, kovuutta, malttia, taitoa ja voimaa, mutta myöskin vaivoja, vammoja ja väsymystä. Jos äijät katselevat samoja naamoja vuodesta toiseen, alkaa sekin takuulla kyllästyttämään.
Leireillä ja harjoitusmaaotteluissa on toki pyörinyt uutta kaartia, mutta isoihin peleihin lähdettiin vanhalla miehityksellä. Vasta loukkaantumisten ja poisjääntien takia maajoukkue oli pakotettu uudistumaan. Nyt olemmekin tilanteessa, että meillä on Berliiniin lähdössä maajoukkueena kokematon ryhmä.
Nyt pitäisi suunnata katse voimakkaammin Kuortaneen poikiin ja nuoriin liigapelaajiin ja miettiä heille yhdessä seuravalmentajien ja maajoukkuevalmennuksen kanssa keinot, joilla saadaan pelaajia tuotettua maajoukkueeseen tasaiseen tahtiin. Tässä tulee luonnollisesti törmäyksiä seurajoukkueiden ja maajoukkueen intressien välille, mutta tärkein lähtökohta pitäisi kuitenkin olla pelaaja itse.
Onko B-maajoukkue huono ajatus? Pelaisi PM-kisat ja harjoitusmaaotteluita silloin tällöin sopivia maita vastaan. Englanti, Viro, Espanja, Kreikka nyt tulivat ensimmäisenä mieleen kakkostason maina muiden Pohjoismaiden lisäksi.