Koska olen keskustelijoista ainut, joka on tässä asiayhteydessä puhunut ”epäurheilijamaisesta käyttäytymisestä”, olen kai se, joka olen ”mennyt sekoittamaan” ne tunnetilojen ja niiden esiin tuomisen kanssa. Täytynee siis selventää.
Tuomari on pelissä paikalla huolehtimassa sääntöjenmukaisuudesta. Nyt kun tällä keskustelupalstalla puhutaan ”tuijottamisesta”, ”tuulettamisesta”, ”vastustajan psyykkaamisesta” tai muusta vastaavasta, on välttämätöntä kääntää tämä sellaiselle kielelle, jolla säännöt on rakennettu. Juuri tämän vuoksi muotoilin aiemmassa viestissäni kysymyksen koskevan ”epäurheilijamaisuuden riman” säätämistä.
Sääntöjen kieli ei tunne ”tuulettamista”, "psyykkaamista" tai "tuijottamista", ja voin kertoa, ettei se tule jatkossakaan niitä tuntemaan. Näin ollen ”tuulettaminen” ei ole sääntöjen mukaan kiellettyä eikä sallittua. Se, mitä tuomari arvioi, on käyttäytymisrike (englanniksi misconduct, ja koska olemme urheilun kanssa tekemisissä, voidaan puhua vielä ilmaisukykyisemmin ”epäurheilijamaisuudesta” ja sen eri asteista), joka voi tapahtua ”tuulettamisen” ym. yhteydessä ja se voi olla tapahtumatta ”tuulettamisen” ym. yhteydessä.
Näin ollen ”tunnetiloja tai niiden esiin tuomista” ei ole sekoitettu ”epäurheilijamaisuuteen”, vaan kokemus niiden sekoittumisesta liittyy kaiketi siihen, ettei ymmärrä lajin sääntöjä. Lentopallossa on varmasti edelleenkin tilaa ”tunnetiloille tai niiden esiin tuomiselle”, mutta tilaa rajaa käyttäytymistapa. Jos suututtaa, sinua voidaan rangaista suuttumisen esiin tuomisen epäurheilijamaisuuden perusteella. Jos haluat kesken pelin ryhtyä rakastamaan, osoita vain rakkauttasi, mutta jos osoitat rakkauttasi tuomarin tulkinnan mukaan epäurheilijamaisesti, saat siitä sanktion.