Verkkovirhe

Suomen Cup 2024

Tämäkään asia ei ole ihan yksinkertainen. Itse olen ihastellut näitä sometapahtumien hypeä lätkän, salibandyn ja futiksen parissa....mutta, onko niillä loppujen lopuksi mitään merkitystä lajin kiinnostavuuteen ja yleisömääriin?

Täällä Hämeenlinnassakin on useaan kertaan täytetty Loimua-areena sometähtien salibandyotteluun. Mielestäni se ei ole korreloinut millään tavalla Steelersin yleisö- tai harrastajamääriin.
Ei Turussakaan mitään yleisöryntäystä ole nähty jääkiekossa.

Eli johonkin yksittäiseen rahankeräyskampanjaan tärkeitä ja isoja tapahtumia, mutta pysyviä katsojia lajin pariin on vaikea saada. Yleisö on katsomassa sometähtiä, ei urheilutapahtumaa. Sometähdet saavat myös sisältöä kanavilleen. Urheilu tai laji on sivujuonne, ei siitä tietenkään lajille haittaakaan ole.

Sitten kun lajin sisältä alkaa tulemaan sometähtiä, pelaajia tai seuroja, tilanne muuttuukin täysin. Eli pökköä vaan pesään seurat ja pelaajat siellä somessa👌

Niin, ehkä ei yksittäisen seuran tarvisi tällaista tehdä, mutta lajiliitolle esim cup-tapahtumaan ois mahtava saada halli täyteen jollain sometähtien tai oikean maailman tähtien tempauksella :) Lajin markkinointihan tässä on kyseessä. Robbe Helenius hakkurina ja Jaajo Linnonmaa passarina. Pinkku Pinsku liberona

Pysyviä katsojia saadaan vakaalla menestymisellä, laajalla junioritoiminnalla ja kohtuullisella määrällä omia kasvatteja joukkueessa. Voivat olla joskus vaikea yhtälö sovittaa yhteen. Toisaalta voivat myös vahvistaa toisiaan.

Niin, ehkä ei yksittäisen seuran tarvisi tällaista tehdä, mutta lajiliitolle esim cup-tapahtumaan ois mahtava saada halli täyteen jollain sometähtien tai oikean maailman tähtien tempauksella :) Lajin markkinointihan tässä on kyseessä. Robbe Helenius hakkurina ja Jaajo Linnonmaa passarina. Pinkku Pinsku liberona
Susanna Penttilä liberona... ja yhtenä fanina..

Mites jos nämä somestarat pelaisivat vanhan ajan valkoisella pehmopallolla vanhoilla minisäännöillä 4 hengen joukkueilla.
Alakautta syöttö kymmenen nytkytyksen jälkeen.
Kaksi koppia sallittu, verkon yli kerta kosketuksella. " Passari" nytkyttää palloa edessään ylös ja alas. Muut pelaajat hokee kädet korvien tasalla valmiina mulle-mulle- mulle !
Sitten kuudennella kerralla pieni heitto ilmaan ja roskapassi hyökkääjälle.
Sama meno verkon toisella puolella.
Sitten tauolla starat poistuu syömään ja vertailemaan eväsvoikkareitaan.
Ai että, mitä mukavia muistoja.

Tämäkään asia ei ole ihan yksinkertainen. Itse olen ihastellut näitä sometapahtumien hypeä lätkän, salibandyn ja futiksen parissa....mutta, onko niillä loppujen lopuksi mitään merkitystä lajin kiinnostavuuteen ja yleisömääriin?

Täällä Hämeenlinnassakin on useaan kertaan täytetty Loimua-areena sometähtien salibandyotteluun. Mielestäni se ei ole korreloinut millään tavalla Steelersin yleisö- tai harrastajamääriin.
Ei Turussakaan mitään yleisöryntäystä ole nähty jääkiekossa.

Eli johonkin yksittäiseen rahankeräyskampanjaan tärkeitä ja isoja tapahtumia, mutta pysyviä katsojia lajin pariin on vaikea saada. Yleisö on katsomassa sometähtiä, ei urheilutapahtumaa. Sometähdet saavat myös sisältöä kanavilleen. Urheilu tai laji on sivujuonne, ei siitä tietenkään lajille haittaakaan ole.

Sitten kun lajin sisältä alkaa tulemaan sometähtiä, pelaajia tai seuroja, tilanne muuttuukin täysin. Eli pökköä vaan pesään seurat ja pelaajat siellä somessa👌
Pakko kompata, sometähdet vetävät nuorta yleisöä. Ei sillä ottelun tuloksella ole mitään väliä kunhan on tuttuja kasvoja näkyvissä ja esillä.
Varttuneemmat käyvät esimerkiksi Tuurin kyläkaupassa jos vaikka nyt jonkun julkkiksen sattuisi näkemään.

Usein NHL-matseissa itse peli on yksi osa laajaa kokonaisuutta. Oheismyynti, erätaukokisat (voita uusi Ford F150) ja vaikkapa vietnamin veteraanin haastattelu jäällä ja perään laulettu kansallislaulu myyvät kausareita ja pääsylippuja. Meillä on paljon opittavaa markkinoinnista urheilutapahtumissa. Jos Kummola pudottaa avauskiekon tai mestaruusliigapelaaja kukitetaan 200 liigaottelun merkiksi, on markkina-arvoltaan aika mitätön.

Siis allstar peli pelataan vissiin seka sakeilla?! Siinäpä onkin oikein kunnon pr lentopalloa, ei prkl ku hävettää lajin puolesta.. 🤦🏻‍♂️

Olisi ollut hyvä sauma pelata cupin esiotteluna Tuulettaret - Lempo, olisi yleisö samalla matkustamisella nähnyt kaksi ottelua.
Tuli mieleen että ei oisi hullumpi idea järjestää vaikkapa jotain 1-sarjan parhaimmisto vs. Liigan parhaat alle 20v. Ennen miesten ja naisten finaaleja. Olisi hyvä näyteikkuna myös alemmalle sarjalle ja myös liigan tulevaisuuden tähdille.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.