MikasaBoy87 kirjoitti:Kerro Viikinki nyt ihan rehellisesti ja koittamatta vetää kotiin- ja kavereille päin, että mitä sinun mieleesi tulee organisaatiosta, joka luo säännöt, joiden rikkomista käsitellään sitten joskus jossain v***n risteilyllä.Vuosaaren_Viikinki sanoi:Ei tosiaan välttämättä mikään. Kuten sanoin, niin tähän asiaan mitä todennäköisemmin palataan sarjan päätyttä. Liigaparlamentissä käydään keskustelua....eikä taatusti kovin pienellä volumilla.MikasaBoy87 sanoi:Jep. Mutta nyt takaisin tuohon kohtaan, mitä edellisessä viestissäni koitin kysyä: että mikä tässä nyt edes on ongelma? Eihän Liigan tarvitse antaa rangaistusta siitä, että Oivanen harjoittaa ammattiaan Valepassa. Ja eihän Liiga sitä voi (kuten on maalaisjärjelläkin aika selvää, mutta mikä vielä oikeusturvalautakunnan sanelemana varmistettiin) kenenkään työn harjoittamista jossain tietyssä seurassa rajoittaa. Se mitä Liiga sen sijaan voi tehdä, on pitää kiinni omista päätöksistään ja säännöistä. Olen ymmärtänyt, että Liiga voi muun muassa päättää, että mitkä joukkueet pelaavat miesten mestaruusliigaa.Vuosaaren_Viikinki sanoi:MikasaBoy87 sanoi:Tarkenna Viikinki jos olen väärässä, mutta eikös oikeusturvalautakunnasta haettu "varmistus" sille, että Oivanen voi tehdä sopimuksen Valepaan ja harjoittaa siellä työtä? Jos näin on, niin en ihan käsitä, että mikä estää Liigaa pitämästä kiinni itse tekemistään säännöistä. Minusta oikeusturvalautakunnan kannanotto ei vaikuttanut itse asiaan oikeastaan millään tavalla.Vuosaaren_Viikinki sanoi:Kausituristi sanoi:Vähän on tullut tässä sellainen kuva, että jotkut seurat noudattavat niitä sääntöjä, mitkä heille sopivat. Ja nostavat hirvittävän metelin, kun joku toinen seura rikkoo sellaista sopimusta, jossa he mielestään kärsivät vääryyttä. Ovat sitten aika hissuksiin tai puolustavat tiukoin sanakääntein omaa sopimusrikkomustaan.
Voisi olla tuossa ensi kuussa kauden päätteeksi seuroilla miettimisen paikka: mitkä ne yhteisesti sovitut säännöt ovatkaan, tarvitseeko niitä tarkastaa ja saattaa ajantasalle sekä sopia sanktioita. Eikä laatia sellaisia sääntöjä, joita jotkut seurat eivät ole valmiita noudattamaan.
Jos on sovittu, että tulevan kauden pelaajaneuvotteluita muiden seurojen pelaajien kanssa ei käydä ennen sarjakauden päättymistä, mutta käy ilmi, että jotkut seurat tekevät näin, niin joko rahallinen sanktio, luovutaan säännöstä tai muokataan sitä.
Herrasmiessäännöstö kuuluu aikaan ennen rahaa, siihen ylellisyyteen ei nykypäivänä ole seuroilla enää varaa. Eikä kaikki lajin parissa toimivat ole herrasmiehiä, joten säännöt selväksi, sanktion kuntoon ja kaikkien seurojen allekirjoitus toimintasääntöihin.
Onhan jo nyt olemassa allekirjoitettu liigalisenssisopimus, joka laajuudessaan on melko tuhtia tavaraa. Siitä voidaan olla montaa mieltä, onko se sopimus päivitetty ajantasalle ja ylipäätänsä toimiva. Sanktioiden käyttöönotto on joskus hyvin vaikeaa. Esimerkiksi tämä "VaLePa-keissi". Sovitut sanktiot olisivat olleet turhia. Oikeusturvalautakunnan päätöksen astuessa voimaan, olisi sanktiot myös joutaneet roskikseen. Toinen esimerkki. Oletetaan, että ensikaudeksi edelleen asetetaan ulkomaalaiskiintiöt, kolme ulkomaista per joukkue. Asetetaan myös sanktiot sen rikkomiselle. Uskallan väittää, että tämän kevään tapahtumien jälkeen ei ensi kausi pääse edes kunnolla käyntiin, kun jollain joukkueella on jo neljä ulkomaalaista. Liiga päättää ottaa käyttöön asetetut sanktiot. Asiasta valitetaan oikeusturvalautakuntaan, joka toteaa ulkomaalaiskiintiön olevan lain vastainen ja sääntö kumotaan. Samalla kumoutuu asetetut sanktiot. Tilanne olisi aika kestämätön.
PS. Siksi uskonkin, että ensi kaudella ei ole olemassa enää ulkomaalaiskiintiöitä. Onko se sitten suomalaisen lentopallon etu....siitä alkaa uusi keskustelunvaihto....
Et ole väärässä. Kirjoitin jo tuolla aikaisemmin, että oikeusturvalautakunnan päätö antoi Vammalalle mahdollisuuden tehdä sopimus MIO:n kanssa....se ei vaatinut sitä. Olisi mielestäni ollut kyllä varsin arveluttavaa ottaa sanktiot käyttöön säännön rikkomisesta....säännön, joka virallisesti on todettu lainvastaiseksi. Menen ja tiedä. Eiköhän tahän asiaan palata kevään liigaparlamentissä melko kuumissa keskusteluissa. Onneksi ei tarvii nii´hin enää osallistua...
Missä tässä on ongelma?
No kotiinpäin vetämisestä ei voi minun osaltani enää puhua. Kavereita toki löytyy....mutta kavereita ne ovat huonotkin kaverit . Olen kuitenkin sitä mieltä, että keväällä ei ole kysymys mistään v***n risteilystä. Eikä liigaparlamenttia ole pitkään aikaa järjestetty enää laivalla. Ja olen sitä mieltä, että nämä sopimus- sun muut ongelmat mahdollisine sanktioineen kannattaa käsitellä siinä porukassa, jotka näitä sopimuksia on ollut aikanaan sopimassa. Kauden aikana näitä ei nopealla aikataululla kannata tehdä.