Kiitos EMPK täydennyksestä. Luin lehden niin nopeasti kirjastossa, että tuo sääntöryhmän kokoonpano meni ohi silmien.Einomies Porkkakoski kirjoitti:MikasaBoy87 sanoi:Pääsinpähän vihdoin käsiksi tämän päivän Aamulehteen. Selvästi Isku-Lakkapää-peliä suuremman palstatilan sai Tihisen pelikieltotapaus. Mielenkiintoinen yksityiskohta lehtijutussa oli se, että päätös pelikiellosta oli tullut perjantaina Isku-Lakkapää-pelin kynnyksellä. Itse tapahtumahan sattui sunnuntaina.
Onko kellään muuten tietoa, ketkä kuuluvat tähän kurinpidollisista asioista päättävään ryhmään?
Pääsinpä minäkin tänään Lumon kirjastossa vihdoinkin käsiksi Yrjö Kareksen kirjoittamaan juttuun Aamulehdessä. Samaan juttuun mihin MikasaBoy87 oli myös päässyt käsiksi. Kareksen jutussa oli otsikolla Tausta yhden palstan levyinen ns. faktalaatikko. Siinä oli mainittu henkilöt, jotka kuuluvat sääntöryhmään, joka oli rangaistuksen langettanut. Puheenjohtajana on Hannu Kananen, joka on taustaltaan juristi. Hän on ollut 21 vuotta puheenjohtajana, sihteerinä ja jäsenenä Kansainvälisen Lentopalloliiton juridisessa komiteassa. Lisäksi mainitaan Jarmo Salosen ja Jari Salokankaan nimet.
Kareksen jutussa minua jäi pohdituttamaan Isku Volleyn puheenjohtajana viime kaudella toimineen Kari Kallion kommentti:
"Syytä en tiedä, mutta olen kuullut Iskun olevan erityistarkkailussa. On ihan selvää, että pelaajat reagoivat tuomarien ratkaisuihin, joita he pitävät väärinä".
Kallio jatkaa Kareksen kirjoittamassa jutussa:
"Tihinen ei vahingoittanut ketään fyysisesti, ei liioin räyhännyt, vaikka potkaisi ottelun ratkettua pallon kattoon ja nykäisi kerran verkosta. Parhaan pelaajan palkinnon (pyyhe) Tihinen tosin pudotti tuomarien jalkoihin, mutta kätteli asiallisesti kaikki, ketä kuuluukin".
Ottelussahan jaettiin Iskun valmentajalle aiemmin pelin kestäessä punainen kortti, joka oli yksi niistä tuomaripäätöksistä, joka ei Tihisen mielestä mennyt oikein.
Kallio ei omassa osuudessaan maininnut, että allekirjoituksensa Tihinen korvasi vetämällä viivan ottelupöytäkirjaan.
Mielestäni mainittujen tekojen jälkeen Tihinen sai aivan oikeutetun tuomion. Jutussa toki mainitaan, että Tihinen voi hakea Urheilun oikeusturvalautakunnasta muutosta rangaistukseensa.
Pienenä omana huomiona voisin ajatella Tihisen pyyhkeen heitosta tuomarin jalkoihin, että sen voisi tulkita nyrkkeilyssä luovutukseksi. Lentopallossa ei ilmeisesti näin ole .
Olen samaa mieltä, että mainittujen tekojen jälkeen Tihinen sai oikeutetun tuomion. En ollut itse paikan päällä, joten olen myös puhtaasti sen Loimun tekemän videokoosteen (jännä yksityiskohta sekin, että vierasjoukkueen kooste ottelusta keskittyy käsittelemään juuri tuota. Luulisi, ettei se ainakaan edesauta seurojen välistä yhteistyötä jatkossa) ja lehtijutun varassa rangaistuksen oikeutusta puntaroidessani. Sen sijaan satuin noin vuosi sitten osumaan Tampereelle peliin, jossa pelaaja kävi toiseen käsiksi. Ei siitä mitään seurannut itse ottelussa eikä kyllä jatkotoimenpiteistäkään ole tiedotuksia näkynyt. Hurrikaanin ja Sampon pelissä muutama vuosi sitten oli jotain samansuuntaista, josta muistan nähneeni jomman kumman tai molempien saaneen keltaisen kortin. Olen nyt aika moneen kertaan säännöistä tarkistanut asian ja ei sinne ole muutoksia tullut fyysisen koskemattomuuden suhteen. Väkivaltainen käytös ja sillä uhkailu on edelleenkin pahinta mitä voi tehdä.
Siis, oikeustajuuni suhteutettuna Tihisen rangaistus oli oikeutettu. Aiempaan linjaan suhteutettuna Tihisen rangaistukselle ei ollut mitään perusteita.