Verkkovirhe

Keskustelua säännöistä ja tuomaritoiminnasta

Protokolla tällaisissa menee niin, että asia käsitellään kokonaisuudessaan keskustelupalstojen ja saunailtojen piirissä. Se, että päätuomari päätyy ratkaisussaan oleman yhtä mieltä rajatuomarin näytön kanssa, ei oikein anna eväitä mihinkään muuhun. Tätä tapahtuu aika usein.
Aiheen vakavuushan on just some/saunailtatasoa, ja kaikki asianosaiset tästäkin yli varmasti pääsevät. Lajin kehittämisen kannalta näiden tapausten poiskitkemiseksi olisi syytä pitää keskustelua yllä. Tehdäänkö sitä?

Aiheen vakavuushan on just some/saunailtatasoa, ja kaikki asianosaiset tästäkin yli varmasti pääsevät. Lajin kehittämisen kannalta näiden tapausten poiskitkemiseksi olisi syytä pitää keskustelua yllä. Tehdäänkö sitä?
Itseäni ainakin kiinnostaisi tietää että käydäänkö näitä asioita läpi tuomarien kesken kai tällaiset näinkin tökeröt tapaukset tulee väkisinkin tuomarinimeäjien ja toumarien kouluttajien korviin. Tai sitten nämä vaan painetaan villaisella ja homma jatkuu aina ennallaan

N2-sarjassahan ei vaadita lisenssituomaria vaan rajalle hommataan mitä tahansa kadunhenkilöitä jottei tarvitse maksaa päätuomarille isompaa korvausta rajatuomareiden puutteesta, Eli ei näihin tuomarikoulutuksella pysty vaikuttamaan, kun henkilöt eivät välttämättä ole edes tuomarikoulutusta käyneet. Olisi kaikkien edun mukaista että pudotuspeleissä olisi useampi kuin yksi "oikea" tuomari, tosin maksaahan se lisää.

N2-sarjassahan ei vaadita lisenssituomaria vaan rajalle hommataan mitä tahansa kadunhenkilöitä jottei tarvitse maksaa päätuomarille isompaa korvausta rajatuomareiden puutteesta, Eli ei näihin tuomarikoulutuksella pysty vaikuttamaan, kun henkilöt eivät välttämättä ole edes tuomarikoulutusta käyneet. Olisi kaikkien edun mukaista että pudotuspeleissä olisi useampi kuin yksi "oikea" tuomari, tosin maksaahan se lisää.
Oikea tuomari teki päätöksen tässäkin kyseisessä tilanteessa.
Raja hidasteli lipun nostossa ja veti kotiinpäin mihin päätuomari lähti valitettavasti mukaan.
Olisko tuomarin rouva ollut pahana sitten jos olis toisinpäin merkattu ja kirjattu ottelu päättyneeksi..
Ensin päätös oikeinpäin, sitten ”oho, eiku” ja päätös toisinpäin. Toivottavasti jäi kaikille hyvä mieli ratkaisusta.

Oikea tuomari teki päätöksen tässäkin kyseisessä tilanteessa.
Raja hidasteli lipun nostossa ja veti kotiinpäin mihin päätuomari lähti valitettavasti mukaan.
Olisko tuomarin rouva ollut pahana sitten jos olis toisinpäin merkattu ja kirjattu ottelu päättyneeksi..
Ensin päätös oikeinpäin, sitten ”oho, eiku” ja päätös toisinpäin. Toivottavasti jäi kaikille hyvä mieli ratkaisusta.
Itseasiassa päätuomari muuttaa tuomion sen jälkeen, kun Lujan tuttu valmentajakaksikko alkaa protestoimaan. Vaikka pallo putoaa kenttään ihan heidän nenänsä edessä.
No kaikki tyylillään...

Itseasiassa päätuomari muuttaa tuomion sen jälkeen, kun Lujan tuttu valmentajakaksikko alkaa protestoimaan. Vaikka pallo putoaa kenttään ihan heidän nenänsä edessä.
No kaikki tyylillään...
Korjataan sen verran, että kakkosvalmentaja protestoi ja osoittelee rajatuomaria.

Puskala-Hautala ihan Suomen eliittiä tuomareina, mutta muu sakki pitää Etelä-Poh janmaan mainetta yllä näissä. Jännä juttu ettei meikäläinen unohda, vaikka jo lähes 30 vuotta aikaa. Junnuturnauksessa Laihia vastassa ja Laihialaiaet tuomarit. Oma hyökkäys tuon videokuvan verran sisällä, niin lippu yläviistoon. Laihian hyökkäys samanverran ulkona, niin lippu alaviistoon. Ja siis useita kertoja. Maakunnassa maakunnan tavalla.🥴 Etelä-Pohjalaissyntyisenä hävettää tuommoinen.
Sakke. Laihia kuuluu Pohjanmaahan, Vaasan seutukuntaan. Tarkasta lähteesi 👍

Heips!

En ota tähän asiaan kantaa mutta yleisellä tasolla ehkä siinä mielessä perustuen aikaisempiin kokemuksiin ja keskusteluihin. Männä vuosina eräs liigajoukkueen joukkueen jäsen "aina" huusi rikki (iskurajasta) ja oli myöskin rajapalloista hyvin usein eri mieltä sillä tavalla spontaanisti mutta kuitenkin asiallisesti.

Tein sitten videon kahdesta ottelusta jossa itse olin tuomarina ja hänen joukkueensa pelaamassa ja niistä palloista mistä hän oli vahvasti sitä mieltä että olisi pitänyt viheltää vastustajalle virhe tai tuomio oli rajapalloissa väärin.

Videon katsomisen jälkeen hän oli ihan aidosti oikeasti hämmästynyt miten hän voi nähdä niin väärin.

Tästä tullaan mielen syvimpiin sopukoihin. Tuntematta tätä (ja monia muitakaan tilanteita) ei välttämättä ole kyse "kotiinpäin vetämisestä" kun puhumme "ei-tuomareista" vaan kysymys voi olla siitä, että niin kovasti haluaa ja toivoo jotain että tuo mieli vääntää asian näkemään subjektiivisesti väärin.

Voihan se olla että joku tietoisesti "vetää kotiinpäin" tai "murtuu paineen alla" mutta tämä vain tällaisena yleisenä kommenttina ennenkuin suolaamme ihmisiä.

43 vuotta otteluita tuominneena voin sanoa että myös se/ne objektiivisestikin peliä katsovat tuomarit voivat nähdä ja näkevät väärin. Tämän voin kokemuksen perusteella sanoa kun olen videolta omia tuomioitani videolta satoja ja satoja kertoja tarkistanut.

Viimeksi muokattu:
Heips!

En ota tähän asiaan kantaa mutta yleisellä tasolla ehkä siinä mielessä perustuen aikaisempiin kokemuksiin ja keskusteluihin. Männä vuosina eräs liigajoukkueen joukkueen jäsen "aina" huusi rikki (iskurajasta) ja oli myöskin rajapalloista hyvin usein eri mieltä sillä tavalla spontaanisti mutta kuitenkin asiallisesti.

Tein sitten videon kahdesta ottelusta jossa itse olin tuomarina ja hänen joukkueensa pelaamassa ja niistä palloista mistä hän oli vahvasti sitä mieltä että olisi pitänyt viheltää vastustajalle virhe tai tuomio oli rajapalloissa väärin.

Videon katsomisen jälkeen hän oli ihan aidosti oikeasti hämmästynyt miten hän voi nähdä niin väärin.

Tästä tullaan mielen syvimpiin sopukoihin. Tuntematta tätä (ja monia muitakaan tilanteita) ei välttämättä ole kyse "kotiinpäin vetämisestä" kun puhumme "ei-tuomareista" vaan kysymys voi olla siitä, että niin kovasti haluaa ja toivoo jotain että tuo mieli vääntää asian näkemään subjektiivisesti väärin.

Voihan se olla että joku tietoisesti "vetää kotiinpäin" tai "murtuu paineen alla" mutta tämä vain tällaisena yleisenä kommenttina ennenkuin suolaamme ihmisiä.

43 vuotta otteluita tuominneena voin sanoa että myös se/ne objektiivisestikin peliä katsovat tuomarit voivat nähdä ja näkevät väärin. Tämän voin kokemuksen perusteella sanoa kun olen videolta omia tuomioitani videolta satoja ja satoja kertoja tarkistanut.
Ei korppi korppia noki, kuten tuli aikaisemmin kirjoiteltua ;)

Heips!

Tässä on paljon asiaa👍 Virheitä tapahtuu kaikille erinäisistä syistä.

Kysytäänpäs näin päin tuomarilta...
Mikä on mielestäsi oikea tapa suhtautua selkeään tuomarivirheeseen? Mikä kehittää pelaajaa, valmentajaa, tuomaria tai yhteisöä?

Itse en oikein usko, että ihan neutraali "so what, shit happens" on urheiluun kuuluvaa. Itse ainakin kannustan nuoria pelaajia pitämään puoliaan, muuten jo treeneissäkin viedään ujoimpia ja hiljaisimpia 100-0 pikkupeleistä lähtien.

Heips!

Joopa joo. Aika paljon pitää "haluta ja toivoa" että tuommoisen pallon näkee väärin. Kotiinpäin vetämistä on ollut aina varsinkin tietyillä paikkakunnilla ja näköjään on tänäkin päivänä siihen ei selittelyt auta.

Tässä on paljon asiaa👍 Virheitä tapahtuu kaikille erinäisistä syistä.

Kysytäänpäs näin päin tuomarilta...
Mikä on mielestäsi oikea tapa suhtautua selkeään tuomarivirheeseen? Mikä kehittää pelaajaa, valmentajaa, tuomaria tai yhteisöä?

Itse en oikein usko, että ihan neutraali "so what, shit happens" on urheiluun kuuluvaa. Itse ainakin kannustan nuoria pelaajia pitämään puoliaan, muuten jo treeneissäkin viedään ujoimpia ja hiljaisimpia 100-0 pikkupeleistä lähtien.
Kun itse pelasin, joskus, niin pidin toki puoliani ja sain siitä asiaankuuluvia muistutuksia eri väreillä. Toki sitten kun jonkun virheen tein pelaajana niin toki sitten sen tunnustin jotta joukkue voi keskittyä olennaiseen.

Tuomarina tähän ei oikeastaan voi vastata kuin yhdellä tavalla. Puoliaan voi pitää ihan sillä voimakkuudella ja tavalla kuin haluaa ja katsoo oikeudekseen. Tässä tietysti tulee haasteena se tuomarin velvollisuus sääntöjen mukaisesti pitää homma hallussa ja jaella niitä kortteja joilla pyritään estämään joukkueen käyttäytymisen menevän vielä vakavammalle tasolle.

Tätä haastetta tietysti lisää se ongelmallisuus jos tuomari ei tuomarivirhettään ymmärrä tai hänen näkemyksensä nyt vaan on sellainen - näkemyksensä mukaan oikea (mutta ehkä myöhemmin todennettavissa vääräksi). Pelissä hankaluutena on se, että kenelläkään ei ole faktaa (Suomessa, ei edes liigassa) jossa tuota "lähes" faktatietoa olisi käytettävissä - meillä on vain mielipiteitä ja näkemyksiä.

Ei korppi korppia noki, kuten tuli aikaisemmin kirjoiteltua ;)
Otin tuon kommentin kyllä itseeni - en missään kohtaa puolustellut rajatuomaria tai ottelun päätuomaria ja sanoin myös että tähän keisiin en ottanut kantaa mutta jokainen saa toki ajatella ja lukea tekstin miten haluaa.

Turhan usein, kaikissa monissa muissakin asioissa, me jälkikäteisinformaation ja tarkastamisen jälkeen suolataan ja haukutaan (vaikka nyt sitten tuomarit). Ja jep, olen itse todennut monta kertaa asiaa tarkastaessani, että miten voin nähdä tuon väärin ja tuolla tavalla.

Usein myös hämärtyy se, pidetäänkö puoliaan, vai pyritäänkö jokaisen pallon jälkeen vaikuttamaan tuomariin purnaamalla. Vaikka pelaaja ja joukkue itse tietää varsin hyvin hävinneensä pallon ihan omalla virheellään.
Tätä jälkimmäistä näkee myös turhan usein, siihen en lähtisi opettamaan, vaikka sillä jonkun tuomion "saisikin muutettua".

MCM

Alkoi PaHalta hyvin. Pelin 8.pallo ja aivan silmien edessä juju torjunnan käsistä ulos mutta ei näe.

MCM

Onneksi olkoon PaHa! Onnistuit kuin onnistuitkin ratkaisemaan pelin. Kahdeksannen ja viimeisen pelin pallon välissä meni ihan hyvin mutta onko pakko ratkaista peli EMÄMOKAAN!!!

Onpahan nyt taas. Varmaan harmittaa lopputulos fania, mutta jotain järkeä näihin kirjoitteluihin.

Viimeisen pallon tuomio oli 100 % oikea.

Joku yksittäinen kosketustuomio ekassa erässä ehkä menee joskus väärin. Videolta suht mahdotonta vedenpitävästi sanoa oliko oikein vain väärin.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.