Verkkovirhe

Finaalit 2022 Pölkky Kuusamo - LP Kangasala

Uskon,että kaikki pelajat kehittyy ketä liigassa ovat. Ainakin pitäisi kehittyä 😆
Ja kehittyäkseen lisää tarvii peliaikaa 🏐

Edelleenkin joillakin näkyy ottavan jonnekin, toisten joukkueen pelaajat. Ois jo luulut että tämä olisi mennyt ohi! Ohhoi
Älä ota turhia kierroksia. Tuossa Bongaajan jutussa lukee:
"Pyhäjärvi on elämänsä kunnossa ja Autere olisi torjuntatilaston kärkipaikoilla jos olisi pelannut yhtä paljon kuin muut keskarit. Mietin vaan, että missähän muualla kumpikaan heistä pelaisi ja kehittyisi yhtä paljon jos ei Kuusamossa."

Se siitä kehittymisestä ja eikös se oo fakta tuo ulkkareiden määrä. Minkä muun johto päätöksen tuosta voi tehdä. Kun on paljon hyviä pelureita joukkueessa, nyt sattui olemaan ulkkareita niin kaikki kehittyy. Turhaa tuosta on hiilestyä.

Pyhäjärvi on elämänsä kunnossa ja Autere olisi torjuntatilaston kärkipaikoilla jos olisi pelannut yhtä paljon kuin muut keskarit. Mietin vaan, että missähän muualla kumpikaan heistä pelaisi ja kehittyisi yhtä paljon jos ei Kuusamossa
Ärsyttävää tuollainen tietynlainen "ylimielisyys" että vain ja ainoastaan Kuusamossa voisi pelaajat kehittyä. Kyllä voisi monessa muussakin organisaatiossa ihan samalla lailla. Ja enemmänkin. Ja nimenomaan. Autere olisi torjuntatilaston kärkipaikoilla JOS olisi pelannut yhtä paljon kuin muut keskarit. Miksei ole? Jossain muualla olisi ihan varmasti pelannut enemmän. Samoin Pyhäjärvi. Ainoa oikea ratkaisu heille olisi lähteä peliajan perässä pois etenkin jos Kuusamossa meinataan huhujen mukaan koota vieläkin kovempaa joukkuetta.

Ehkä ajattelen hyvin yksinkertaisesti, mutta on turhaa kinastella missä kukakin kehittyy. Enemmän merkitystä on sillä kuka niitä pelaajia kehittää ja käyttää aikaa pelitaitojen hiomiseen. Pelaaja valitsee toivottavasti seuransa sen perusteella, jossa kokee saavansa riittävän vasteen omalle pelaajapolulle.

On totta että pelaaja kehittyy huippupelaajien ympärillä tiettyyn pisteeseen saakka (näkee esimerkkiä ammattilaisilta, kilpailee pelipaikasta, pääsee kokemaan kevään tärkeiden pelien tunnelmaa ja valmistautumista esim. välieriin / finaaleihin), joista voi tulevaisuudessa olla hyötyä kun siirrytään isompaan pelirooliin, ehkäpä keskikastin tai häntäpään seuraan tai samantasoiseen joukkueeseen.

Tärkeintä kuitenkin kokemuksen ja harjoitusympäristön sijasta on joukkueen valmennusryhmän ammattitaito kehittää pelaajista parempia, myös niistä ulkomaalaisista! Suomi on ponnahduslauta monelle, joten miksei voida myös sitä hyödyntää. Lajin nykyaikaisten lainalaisuuksien tuntevan fysiikkavalmentajan palkkaaminen, tekniikkapainotteinen lajivalmennus läpi kauden ja henkinen valmennus on muutama esimerkki, jolla kasvatetaan pelaajasta parempia.

On liian kapeakatseista ajatella ja viedä keskustua siihen että parhaiten kehittyy kun ympärillä on riittävän hyvät pelaajat. Staffin ammattitaito on se joka kasvattaa Suomelle tulevaisuuden maajoukkuepelaajia.

Uskon että Sotiris pystyy antamaan Auterelle ja Pyhäjärvelle riittävästi tällä hetkellä lajilliseen valmennukseen, olisikin mielenkiintoista nähdä heidän tasonsa toisessa ympäristössä, mikä on vaikutus kun on harjoiteltu vuosien aikana huippupelaajien rinnalla.

Viestissä esimerkkinä Linnea Kuusela ja Saana Virtanen ovat kerryttäneet pelejä riittävästi alle 1-sarjassa, eikä vain seissyt vaihtonurkassa Mestaruusliigassa. Emmi Jalonen on näyttänyt huimaa kylmäpäisyyttä välieräsarjassa kun pitkäjänteisesti jaksaa luottaa pitkäjänteiseen työhön että valmennusprosessi vie eteenpäin.

Olen ollut kauan sitä mieltä, että Viestin organisaatio näyttää olevan todella hyvä pelaajan kehityksen kannalta, Suomen paras.

Tarkoitan tässä kehitystä mestaruussarjan runkopelaajaksi. Pelaaminen Viestin 1-sarjassa/edustuksessa näyttää toimivan hyvin.
Niin monena vuonna Viestissä nousee hyvin nuoria pelaajia mestaruussarjaan. Ensin hajavaihtoja, jopa tärkeissäkin peleissä,sitten kokonaisia eriä. Vuosittaisten todennäköisten loukkaantumisten myötä voi olla useampien pelien tuurauksia.
Onhan nähty, että kunnon näytönpaikan saatuaan ovat oikeasti haastamassa kokeneempia.
Ja sitten 1-sarjaa saa pelata vähintään riittävästi ratkaisupelaajana. Ja näköjään vielä Europelejäkin kaupan päälle.

Siihen en osaa sanoa , mikä olisi paras paikka kehittyä , jotta pääsisi peruspelaajasta huipuksi, maajoukkuetasolle. Olen kuitenkin sitä mieltä, että pelaamallakin voi kehittyä, jopa enemmän kuin kovissa harjoituksissa ja vaihtopenkillä.
----------
Edit klo 22.15: Lisätään vielä jotain. Itselleni ei ole niin väliä, mikä joukkue mestaruuden voittaa. Virkistävää on, että joka tapauksessa saadaan uusi mestarijoukkue.
Oma arvaukseni kallistuu Kuusamon suuntaan. NIin vakuuttava ollut läpi kauden, ja tuntuu vaan varmistuvan kevättä kohti.

Viimeksi muokattu:
Allekirjoitan etenkin viimeisen lauseen. Harjoituksissa opitaan taidot, joita sitten hyödynnetään pelitilanteessa. Jos pelaaja ei saa pelitilanteita ja painetilanteessa/stressaavissa pelitilanteissa tapahtuvia kokemuksia, ei silloin synny sitä optimaalista kehitystäkään.

Suomen lentopallon kannalta on mielestäni aika tärkeä asia, joka pitäisi pystyä ratkaisemaan tulevaisuudessa mahdollisimman monessa joukkueessa, että kuinka tarjotaan esimerkiksi Kuortaneelta saapuvalle pelaajalle riittävä pelimäärä kehitystä varten, ettei käy niin että kolmen vuoden ajalta yhteen lasketut pelimäärät ovat 10-20 kappaletta, jos sitäkään!? Farmi-yhteistyötä enemmän ja samalla 1-sarjan taso nousee. Pelaajien kehittäminen maksaa ja resursseja on siihen jostain saatava.

Siinä mielessä on mielenkiintoista seurata suomalaisten nuorten, ei "profiili-pelaajien" suorituksia finaalisarjassa kun vaihtoja tehdään.

Autere, Pyhäjärvi vs. Jalonen, Joki

Ärsyttävää tuollainen tietynlainen "ylimielisyys" että vain ja ainoastaan Kuusamossa voisi pelaajat kehittyä. Kyllä voisi monessa muussakin organisaatiossa ihan samalla lailla. Ja enemmänkin. Ja nimenomaan. Autere olisi torjuntatilaston kärkipaikoilla JOS olisi pelannut yhtä paljon kuin muut keskarit. Miksei ole? Jossain muualla olisi ihan varmasti pelannut enemmän. Samoin Pyhäjärvi. Ainoa oikea ratkaisu heille olisi lähteä peliajan perässä pois etenkin jos Kuusamossa meinataan huhujen mukaan koota vieläkin kovempaa joukkuetta.
Se on ymmärrettävää, että moni asia ärsyttää itse kutakin. Itse olen yrittänyt pitää ärsytyksen kohteeni nyttemmin omana tietonani. Se saa vain aikaan kaunaa ja katkeruutta. Otetaan vielä yksi esimerkki, Sanna Häkkinen. Sanna on nyt elämänsä kunnossa, mutta ei ole tainnut pelata maajoukkuepaidassa. Kysymys kuuluukin, että miksi ei ole pelannut ja miksi on nyt noin hyvässä vireessä? En vastaa tähän vaikka minulla olisi oikein hyvät perustelut asiaan.

Pölkyssä on aika monta pelaajaa jotka eivät ole välttämättä aloituskuusikossa, mutta ovat tärkeä osa joukkuetta. Ja menisivät heittämällä yli puoleen liigajoukkueiden aloituskuusikkoon. Mutta tuskin lähtevät niihin joukkueisiin. Pyhäjärvi pelasi vuosikaudet WoVon liigaporukassa avauskuusikossa, mutta kehitys oli pysähdyksissä. Metriheikillä on loistavia ehdotuksia pelaajien siirtymiseksi muualle, mutta eivät he välttämättä itsekään halua pelata muualla.

Viimeksi muokattu:
Yli-Sissala on esimerkki että muuallakin voi kehittyä kuin Kuusamossa. Luulen että myös Pyhäjärvi ja Autere olivat kehittyneet muuallakin.
Aika moni pelaaja on tullut Pölkystä LP Viestiinkin, samoin Lentopallokerhoon. Sanomistani voi tulkita monella tapaa, myös niin, että voivat kehittyä VAIN Kuusamossa, jota en toki itse tarkoittanut. Autere ja Pyhäjärvi ovat valinneet itse seuransa ja ovat varmaan itse ihan tyytyväisiä. Moni tuntuu olevan heidän kohtalosta todella huolissaan :)

Aika moni pelaaja on tullut Pölkystä LP Viestiinkin, samoin Lentopallokerhoon. Sanomistani voi tulkita monella tapaa, myös niin, että voivat kehittyä VAIN Kuusamossa, jota en toki itse tarkoittanut. Autere ja Pyhäjärvi ovat valinneet itse seuransa ja ovat varmaan itse ihan tyytyväisiä. Moni tuntuu olevan heidän kohtalosta todella huolissaan :)

Ymmärsin sitten väärin tuon että missä muualla olisi kehittynyt yhtä paljon kuin Kuusamossa.

Ymmärsin sitten väärin tuon että missä muualla olisi kehittynyt yhtä paljon kuin Kuusamossa.
Ajattelin enemmänkin sitä, että he itse ovat oikein tyytyväisiä ja tietoisia, että ovat tärkeä osa joukkuetta ja heidän pitää pystyä huippusuorituksiin silloin kun ovat kentällä. Kyllä Salossa ja muuallakin liigaseuroissa tehdään hyvää työtä!

Veikkauksia loppuottelusarjaan:

Kangasala yllättää ensimmäisessä pelissä Kuusamossa Pölkyn ja saa siitä voittofiiliksen. Loppuottelusarja sille voitoin 4-2.

Viimeksi muokattu:
Itse odotan seitsemän pelin sarjaa joka ratkeaa vasta viimeisen pelin viidennessä erässä. Kumpi vain voi viedä. Klassikon ainekset kasassa.

Mitähän Kangasala arpoo ensimmäisten kotipelien paikan suhteen? Ilmeisesti pelit pelataan Tampereella, mutta pelipaikasta ei ole vielä facebookin jutun perusteella varmuutta. Hämmästyttävää!

Viimeksi muokattu:
Se on ymmärrettävää, että moni asia ärsyttää itse kutakin. Itse olen yrittänyt pitää ärsytyksen kohteeni nyttemmin omana tietonani. Se saa vain aikaan kaunaa ja katkeruutta. Otetaan vielä yksi esimerkki, Sanna Häkkinen. Sanna on nyt elämänsä kunnossa, mutta ei ole tainnut pelata maajoukkuepaidassa. Kysymys kuuluukin, että miksi ei ole pelannut ja miksi on nyt noin hyvässä vireessä? En vastaa tähän vaikka minulla olisi oikein hyvät perustelut asiaan.

Pölkyssä on aika monta pelaajaa jotka eivät ole välttämättä aloituskuusikossa, mutta ovat tärkeä osa joukkuetta. Ja menisivät heittämällä yli puoleen liigajoukkueiden aloituskuusikkoon. Mutta tuskin lähtevät niihin joukkueisiin. Pyhäjärvi pelasi vuosikaudet WoVon liigaporukassa avauskuusikossa, mutta kehitys oli pysähdyksissä. Metriheikillä on loistavia ehdotuksia pelaajien siirtymiseksi muualle, mutta eivät he välttämättä itsekään halua pelata muualla.
Sanna on ollu hyvässä vireessä monessa joukkueessa, mutta siirtymisiin ja seuroissa jatkamisiin vaikuttavat muutkin tärkeät asiat.
Sanna on hieno esimerkki nuorille pelaajille, toivon että hänen tavoitteensa täyttyy tällä kaudella.

Sanna on ollu hyvässä vireessä monessa joukkueessa, mutta siirtymisiin ja seuroissa jatkamisiin vaikuttavat muutkin tärkeät asiat.
Sanna on hieno esimerkki nuorille pelaajille, toivon että hänen tavoitteensa täyttyy tällä kaudella.
Sannalla on ollut hieno pelaajaura jo toivottavasti jatkuu vielä vuosien ajan. Liigan sivuilla olevassa jutussa hän kertoo kuinka muutti Pieksämäelle 16-vuotiaana lentopallon perässä. Kannattaa lukea ken ei ole sitä vielä lukenut.

Siihen aikaan harva nuori uskalsi lähteä toiselle paikkakunnalle kehittymään.Nyt se tavallaan monelle ainoa mahdollisuus koska nuorten joukkueet ovat vähentyneet.
Uuteen ympäristöön ja seuraan meneminen vaatii rohkeutta ja tietysti itsenäisyyttä sekä rahaa. Monessa seurassa tuetaan nuoria hienosti ja kiva seurata nuorten kehittymistä.
Tässäkin asiassa on menty eteenpäin.
Sanna on hyvä esimerkki kun pelaaja tekee työtä tavoitteiden saavuttamiseksi 💪

Sanna on kehittynyt kun on päässyt pelaamaan. Jos ei pääse pelaamaan niin mitä varten silloin kehitytään. Jos siinä silloin kehittyy pelaajan hermot.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.