Tuo Cad-mitoitus ei kerro totuutta.
Mitoitus on tehty yhdessä syvyystasossa. Ts cad luulee, että kaikki mitoitetut kohteet ovat samalla etäisyydellä, eli verkko, pelaaja ja pallo. Näinhän ei todellisuudessa ole.
Asiaan vaikuttaa myös kameran sijainti kuvaushetkellä. Jotta tuo mitoitus toimisi edes jotenkin, kameran pitäisi olla kohtisuorassa verkkoa kohti pelaajan kohdalla ja vaakasuorassa verkon yläreunan tasalla. Näin ei tässä kuvassa ole. Kuvan mitoista voi jo päätellä ongelmia mittasuhteissa. Vinossa oleva pää on n.279cm korkeudella ja toisaalta jalkaterä on irti lattiasta vain 48cm. Siitä on helppo laskea pelaajan pituudeksi n.230cm. Ojennettu jalkaterä ja vinossa olevat ylävartalo, sekä pää aiheuttavat hankaluutta pelaajan pituuden arviomiseksi.
Tässä esimerkkiä siitä, kuinka kolmiulotteisuus ja ei kohtisuorassa oleva kamera vaikuttavat kuvassa olevaan mitoitukseen.
Oletetaan, että kuvaaja on 180cm pituinen, jolloin kameran linssi olisi n.160cm korkeudella. Jos kuva on otettu 6m takarajan takaa, eli 15m verkosta, on etäisyys pelaajaan tässä esimerkissä 16m. Tästä voidaan laskea, että kuvaajan kulma suhteessa verkkoon on n. 6.5astetta. Kun pelaaja on tässä esimerkissä 1m irti verkosta, voidaan laskea, että 6,5 astetta 1m matkalla on 113mm. Koska cad mitta on vain yhdestä etäisyyspisteestä, joka on verkon taso, mutta pelaaja on todellisuudessa kauempana siitä, seuraa tilanteesta optinen harha. Koska tätä ei cad ole huomioinut, tulee mitoituksesta vääristynyt, ja todellinen lyöntikorkeus on 113mm kuvan mittaa matalammalla. Tässä esimerkissä ei ole huomiotu sitä, että keskihyökkäys tulee suunnilleen keskeltä kenttää, mutta kuvaaja on lähempänä vasenta rajaa kuvaajasta katsottuna. Eli todellisuudessa korkeusero on vielä enemmän kuin113mm.
Tämä on geometriaa tunteville ja kolmiulotteista mittaustekniikka ymmärtäville helppoa peruskauraa.
Asia on helppo hahmottaa ihan ruutupaperille piirtäen.