No kyllähän kysymyksiin vastataan B)
Arvasit ensimmäisellä heti oikein. Wilfredo Leon on tällä hetkellä mielestäni kiistatta maailman paras lentopalloilija. Pitkälti pelkästään karmean fysiikkansa ansiosta. Ulottuvuus sekä voima, niin syötössä kuin hyökkäyksessäkin ovat sitä luokkaa, että kukaan niihin ei pysty vastaamaan tällä hetkellä vaikka monia hyviä haastajiakin toki on. Jokainen Leonin syöttövuoro on peloke. Hyökkää myös paippia parhaiten maailmassa. Myös hiha kestää nykyään aivan riittävällä tasolla.
Eri pelipaikkoja vertailtaessa on toki omat haasteensa, mutta tämäkin ainoastaan oikeastaan tukee väittämääni, sillä yleispelaajan tontti on kiistatta lentopallon tärkein. Olen tätä myös jankuttanut sanoa jo varmaan kyllästymiseen saakka, mutta niin se vain on. Maailman paras libero ei ole lähellekkään niin tärkeä kuin maailman 10. paras yleispelaaja tai hakkuri. Pelkästään puolustamalla et vain yksinkertaisesti voi tehdä niin paljon hyvää joukkueelle kuin hyökkäämällä. Pelin aikana on niin paljon hyökkäyksiä, jotka ovat kiistatta täysin puolustamattomissa, vaikka olisit siinä maailman paras. Niihin ei vain ole mahdollista vaikuttaa. Näiden lisäksi on sitten niitä puolustettavissa olevia hyökkäyksiä, joissa sen osa-alueen paremmuus sitten ratkaistaan. Hyökätessä sen sijaan olet itse se, joka pallon voi toimittaa täysin puolustamattomiin.
Aihetta sivuten peliroolien tärkeys joukkueelle on myös itse asiassa aika selkeä:
1. Yleispelaajat
2. Hakkurit
3. Passarit
4. Keskarit
5. Liberot
Tämä olisi itse asiassa erittäin mielenkiintoinen aihe porautua syvemminkin, että miksi näin on. Voisi olla jopa blogikirjoituksen paikka
Minulla on itse asiassa teksti valmistumassa tätä asiaa koskien, jossa käsitellään juuri maailman parhaita liigoja, seuroja sekä pelaajia pelipaikoittain ja ylipäätään. Olen siinä listannut ja perustellut jokaisesta kategoriasta kärkiryhmät.
Onko sinulla Waltsu sitten joku muu suosikki, jotta saataisiin väittely alkaneeksi :lol: