PerPon hakkuri Eetu Häyrinen myöntää, että hän pelaa varmasti uransa parasta kautta kokonaisvaltaisella tasolla.
– Otan tässä huomioon vastuun ja roolin. Uskon, että olen nyt tähänastiseni urani parhaalla tasolla, mutta voin vielä kehittyä kaikilla osa-alueilla, Häyrinen arvioi.
Mitä ratkaisukeinoja olet keksinyt siihen, että pärjäät tasaisemmin myös pudotuspeleissä? Sammon aikana oli sitä ailahteluakin.
– En ole miettinyt vielä pudotuspelejä. Enkä mieti pahemmin omaa pärjäämistä pudotuspeleissä tai muuten. Tavoite on auttaa joukkuetta joka päivä 110 prosenttia.
PerPo on hävinnyt kaikki kohtaamiset Savo Volleyta vastaan selkeästi. Tilillä on yhdeksän tappiota keskinäisistä Mestaruusliigassa. PerPo on voittanut näissä keskinäisissä vain kaksi erää. PerPolla on toki ollut nyt lupaava noususuhdanne viime kauden pahan epäonnistumisen jälkeen. Savosta tutut päävalmentaja Jukka Tuovinen ja hakkuri Häyrinen ovat olleet tärkeässä roolissa.
– Tavoite on tietenkin voittaa aina kun kentälle päästään. Savon voittaminen vaatii tasaisen suorituksen koko joukkueelta. Huonot hetket täytyy pitää minimissä. Syöttöpelaaminen ratkaisee paljon, jos ei saada Savon vastaanottoa rikki, niin vaikea heitä on voittaa. Hyökkäysvoimaa kuitenkin heiltä löytyy laajalta sektorilta.
Häyrisen mielestä Savo on runkosarjan selkeästi paras joukkue. Häyrinen korostaa, että olosuhteet ovat todellakin Rovaniemellä kunnossa.
– Helpottaa huomattavasti elämistä, kun kaikki harjoitteet tapahtuvat samassa rakennuksessa. Mutta uskon että olen fyysisesti ja henkisesti vahvempi kuin aikaisemmin. Savon ja Sammon aikaan fysiikkavalmentajana toiminutta Risto Savolaista on kiittäminen tästä. Ikä on vahvistanut henkistä puolta. Näin uskon.
Kuinka iso porkkana olisi pistepörssin voitto?
– Ei ole tullut ajateltua asiaa.
Häyriset osaavat laatia rankingeja. Kuka on Mestaruusliigan paras hakkuri tai ketkä ovat parhaat?
– Lelu on paras edelleen. Minun mielipide on, että Lelu on paras kun katsotaan kaikkia osa-alueita. Lelu on paras tuossakin kunnossa, Häyrinen veistelee hieman hymynaamankin kera.