Verkkovirhe

Naisten Mestaruusliiga 2022-2023

Itse tykkäsin ennakosta vaikka ei ihan perinteinen olekaan , kivaa vaihtelua 'joukkue x on vaarallinen vastustaja joka syöttää hyvin ja hakkuri y on paha pideltävä'.

Mielenkiintoinen otteluennakko Lentiskerhon tilanteesta Hämeenlinna - LiigaPloki
Olen aika paljon työelämässä koittanut tuoda esille sitä, miten nykyään kaikki johtaminen on aivan erilaista mitä se on ollut kymmeniä vuosia sitten. Tässä kirjoituksessa paistaa ja kuuluu läpi, että yritetään edelleen mennä vanhan liiton meiningillä: jos huuto ei auta, niin huudetaan lujempaa jne.. ITse en usko tämänkaltaisen toiminnan avaavan lukkoa, joka joukkueessa on. Kuten joku totesi, niin materiaalilla pitäisi päästä huomattavasti parempaan peliin, mutta jospa tämänkin jutun kirjoittaja miettisi sitä, että onko se aina pelaajien vika, kun alahuuli väpättää? Kyllä se minulle kertoo kulttuurista ja nimenomaan vanhan liiton "pelolla johtamisesta", mitä ei kyllä nykysukupolven pelaajat enää siedä.

Jos Hämeenlinna häviää niin jotain vaihtuu ko. joukkueessa! Onko pelaajat vai valmennus,,,,,?? saas lähdä? Mikäli Ploki syöttää vahvasti on niin Hämeenlinna on kyllä vaikeuksissa.

Kalliomäki ei yleensä kauan katsele kun otteluita hävitään...lähtee pelaaja kaupoille tai vaihtaa valkun tai sitten tekee molemmat.
Kieltämättä HLPK on alisuorittanut...

Kiva, että noin moni nimimerkki on huolissaan Lentiskerhon tilanteesta ,huomenna tosi mielenkiintoinen
ottelu Plokia vastaan. Saapi nähdä, haluaako joukkue enää edes pelata voitosta, vaiko odottaa jotain tapahtuvaksi. Voisi ollakin parempi, että ei. Tällä menolla ainakin yleisö häipyy katsomoista.

Olen aika paljon työelämässä koittanut tuoda esille sitä, miten nykyään kaikki johtaminen on aivan erilaista mitä se on ollut kymmeniä vuosia sitten. Tässä kirjoituksessa paistaa ja kuuluu läpi, että yritetään edelleen mennä vanhan liiton meiningillä: jos huuto ei auta, niin huudetaan lujempaa jne.. ITse en usko tämänkaltaisen toiminnan avaavan lukkoa, joka joukkueessa on. Kuten joku totesi, niin materiaalilla pitäisi päästä huomattavasti parempaan peliin, mutta jospa tämänkin jutun kirjoittaja miettisi sitä, että onko se aina pelaajien vika, kun alahuuli väpättää? Kyllä se minulle kertoo kulttuurista ja nimenomaan vanhan liiton "pelolla johtamisesta", mitä ei kyllä nykysukupolven pelaajat enää siedä.

Ihan toteamus että: nykysukupolven pelaajat ei siedä, eikä olisi sen enempää sietäneet vanhemmatkaan, mutta paremmasta ei tiedetty.

Kyllä näile prinsessoille jonkun täytyy välillä sanoa ettei tuo käy! Jos nyt joku kuvittelee että, pelkästään päätä silittämällä saadaan hyviä saatikka huippu pelaajia niin tervetuloa salille.

Viimeksi muokattu:
Enkä edellisellä kommentillani tarkoittanut mitään huutamista, pakottamista saatikka muuta. Mutta kun urheilussa vaan nyt kaikki ei käy niin kuin jotkut haluasivat asioden käyvän. Mikäli sellainen fakiiri löytyy, joka sallii kaiken ja saa urheilijoista kaiken irti, niin olen enemmän kuin kiinnostunut asiasta.

Enkä edellisellä kommentillani tarkoittanut mitään huutamista, pakottamista saatikka muuta. Mutta kun urheilussa vaan nyt kaikki ei käy niin kuin jotkut haluasivat asioden käyvän. Mikäli sellainen fakiiri löytyy, joka sallii kaiken ja saa urheilijoista kaiken irti, niin olen enemmän kuin kiinnostunut asiasta.
Hyvä lähtökohta tutkia asiaa olisi vaikka Googlata vaikka "positiivinen johtaminen" taikka "positiivinen psykologia". Eli ajatushan siinä on yksinkertainen, jossa yksilön vahvuuksia pyritään tuomaan esille ja puutteita ei nosteta tikun nokkaan, vaan niitä voidaan työstään kyllä eteenpäin (vrt harjoittelu ja harjoitteet lentopallossa). Kun yksilö ja ryhmä saadaan niin sanottuun positiiviseen kierteeseen se alkaa ruokkimaan itse itseään. Voidaan myös puhua flow tilasta. Ja tämähän on sitten aivan eri asia, kuin ehkä tulee tuosta kirjoituksesta esille, että saa tehdä mitä haluaa. Kyllä joukkueessa on aina säännöt ja tietyt toimintatavat ym. Valmentaminen nykyään on vain todella monen osa-alueen hallintaa ja jatkuvaa itsensä kehittämistä myös valmennuksessa.
No joka tapauksessa pointti tässä on, että maailma on muuttunut niin paljon siitä rankaisun ja pelottelun ja nöyryyttämisen kulttuurista, että jos asiaa ei oikeasti ole opiskellut, niin työtä on aivan mahdottomasti edessä. Amerikkalainen lentopallovalmentaja ystävä kertoi, että oli itse käyttänyt kaksi vuotta muuttaakseen itseään, juurikin näiden asioiden suhteen. Itsekin on tullut aika monta näitä (niputettuna) menttaali puolen kirjoja luettu, se kun tuo valmentaminen on paljon muutakin nykyään, kuin pallo kentälle ja kuusikkoa...

Menestymään tottuneelle Hämeenlinnalle nykyinen sarjasijoitus on totta kai heikko. Pitää toki muistaa nyt sekin, että naisten liiga vaikuttaisi tasaisemmalta kuin vuosiin ja kuka tahansa voi voittaa kenet tahansa. Kerhon kaikki laiturit (tai ainakin aloituskokoonpanoon kuuluvat) taisivat vaihtua ja aina se ottaa aikansa, samoin Tuomisen "evoluutio" laiturista liberoksi ei tapahdu sormia napsauttamalla. Tietenkään en tiedä, kyteekö kenties joukkueen sisällä jotain kriisiä vai onko harjoittelussa vikaa, mutta olisi aika erikoista lähteä vielä vaihtamaan valmentajaa. Ja uskon, ettei yksikään valmentaja ole sellainen poppamies tai -nainen tai -henkilö, joka kääntäisi kurssin hetkessä. No, jokainen tehköön omat ratkaisunsa ja mielenkiinnolla seuraan tilannetta.

Kyllä näile prinsessoille jonkun täytyy välillä sanoa ettei tuo käy! Jos nyt joku kuvittelee että, pelkästään päätä silittämällä saadaan hyviä saatikka huippu pelaajia niin tervetuloa salille.
Itse en ainakaan tunnista suomalaisessa lentopallossa mitään prinsessailmiötä. Tyttöjen valmennuksessa ainakin korkeammalla tasolla tehdään töitä hyvin määrätietoisesti ja pelaajilta vaaditaan aika paljon; ennemminkin törmään usein siihen, että monet tytöt vaativat itse itseltään välillä liiallisestikin täydellisyyttä kaikessa mitä tekevät.

Valmennan myös poikia ja siltä pohjalta sanoisin, että pojilta on välillä vaikeampaa vaatia asioita kuin tytöiltä 🤔

Itse en ainakaan tunnista suomalaisessa lentopallossa mitään prinsessailmiötä. Tyttöjen valmennuksessa ainakin korkeammalla tasolla tehdään töitä hyvin määrätietoisesti ja pelaajilta vaaditaan aika paljon; ennemminkin törmään usein siihen, että monet tytöt vaativat itse itseltään välillä liiallisestikin täydellisyyttä kaikessa mitä tekevät.

Valmennan myös poikia ja siltä pohjalta sanoisin, että pojilta on välillä vaikeampaa vaatia asioita kuin tytöiltä 🤔

Sama kokemus junnuleireiltä ja yläkoululeirityksiltä. Varsinkin jos ja kun harjoitellaan tekniikkajuttuja niin tyttöjä kiinnostaa aika paljon enemmän.

Niin tässä nyt tullaan tosiaan siihen, että mitä tarkoittaa "sallia kaikki" tai "vaatia paljon" ja onko ne sitten toisensa jotenkin poissulkevia asioita.

Kyllä pelaajilta voidaan "vaatia paljon" mutta silti "sallia kaikki", jos sillä tarkoitetaan sitä, että odotetaan tietty määrä tietyllä laadulla tehtyä työtä, jotta ollaan ja kehitystään liigatasoisena joukkueena, mutta ei silti yritetä puskea pelaajia yhteen muottiin, vaan annetaan jokaiselle myös tilaa olla oma itsensä ja tehdä asioita tiettyyn pisteeseen omalla tavallaan ja priorisoidaan myös pelaajien hyvinvointi korkealle. Pelaajan vapaudesta puhuu myös paljon Tapio Kangasniemi ja itse kyllä allekirjoitan sen, että kun pelaajalla on vapauksia, hän myös haluaa olla luottamuksen arvoinen.

Tietysti "sallia kaikki" ei voi tarkoittaa sitä, että treeneihin saa tulla tai olla tulematta tai muuta vastaavaa, mutta lähtökohtahan pitäisi olla, että pelaajat on joukkueessa töissä, etkä sinä nyt töihinkään tule ja mene miten haluat. Mutta pieni jousto tuolla ja toinen täällä todennäköisesti johtaa parempaan lopputulokseen kuin tiukat ja ehdottomat toimintatavat.

Jos peleistä on 2 viikon tauko ja viimeinen peli ennen taukoa on torstai-iltana. Koko joukkueella on perjantai ja lauantai vapaa ja sunnuntaina iltapäivätreenit, maanantaina paluu ns. arkeen ja kahden treenin päivä. Pelaaja asuu toisella puolella Suomea ja lähtee perheen luokse torstaina pelin jälkeen, kyseessä siis äärimmäisen harvinainen viikonloppuvapaa perheen kanssa. Saako pelaaja palata vasta sunnuntai-iltana ja siten skipata sunnuntain treenit? Millainen pelaaja tulee sunnuntain treeneihin vrt. maanantaiaamun?

Molempia valmentaneena tytöille pitää enemmän sitä rohkeutta saada ja virheiden sietämistä harjoitustilanteissa.
Jaksavat hioa tekniikkaa mutta jossain vaiheessa pitää siirtyä eteenpäin ja tietysti valmentajan pitää kasvattaa itseluottamista jotta siirtyy peleihin.Ei voi vaatia sitä jos ei ole harjoiteltu.
Pojat ovat energisiä , virheistä eivät lannistu ja kertovat suoraan mielipiteensä .Eivät yleensä pelikaverin sanomisesta loukkaannu koska unohtavat sen nopeasti.
Keskittyminen taktisiin asioihin on tytöillä nuorena helpompaa.
Nuoria on kiva valmentaa koska heissä näkee sen innostuksen ja palon mutta toki pitää opettaa ja vaatia.
Valmentaminen on hauskaa kun jokainen päivä on erillainen ja nuorilla on se palo urheiluun.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.