"Lapin suurin naislentopallon erikoisseura, Woman Volley on lyönyt vuoden alkajaiseksi faktat pöytään. Seuran johto on lähestynyt seuraihmisiä kirjeellä, jossa tilannetta luonnehditaan kriittiseksi.
Pääsyynä on uusien tekijöiden löytäminen pyörittämään seuratoimintaa ja liigajoukkuetta. Kirje listaa tehtävät, joihin vastuullista väkeä tarvitaan pikaisesti - jo kuluvan kuun aikana. Muussa tapauksessa joudutaan tekemään kipeitä ratkaisuja ja supistamaan toimintaa.
Vajaat kaksi vuotta puheenjohtajana toiminut Terhi-Maria Mäkikyrö toivoo kirjeen olevan lähinnä herätys seuran väelle.
–Me emme ole painamassa paniikkinappulaa, vaan haluamme avoimesti kertoa tilanteen, Mäkikyrö painottaa.
Terhi-Maria Mäkikyrö vaihtaa WoVon puheenjohtajan tehtävät Power cupin vetohommiin
Mäkikyrön paikalle etsitään uutta puheenjohtajaa. Syynä on se, että Mäkikyrö siirtyy vetämään juniorilentopallon suurtapahtumaa Power cupia, jonka WoVo järjestää Rovaniemellä 2019. Lisäksi seuran johtokuntaa on aikomus laajentaa.
–Olen viimeiset kuusi kuukautta ennen Poweria palkollisena tehtävään. Tapahtuma halutaan hoitaa huolella ja saada siitä seuralle paras mahdollinen tulos. Tämä on taloudellisesti suuri mahdollisuus, hän kertoo.
Power cup vaatii noin 700 talkoolaista, joten Lapin alueen kaikkia lentopallotoimijoita tarvitaan tapahtumaan.
–Varsinaiseen talkooponnistukseen tapahtuman aikana tarvitsemme jokaista seuran jäsentä. Power cup tuo Rovaniemelle viideksi vuorokaudeksi noin 10000 ihmistä, Mäkikyrö summaa.
Power cupiin kaivataan Mäkikyrön mukaan henkilöitä varsinkin majoituksen, ruokapalvelun ja oheistapahtumien suunnitteluun sekä kenttäasioiden koordinointiin.
Iso kivi kengässä on nyt sekin, että seuran pitkäaikainen valmentaja, vaikuttaja, manageri ja urheilutoimenjohtaja Pasi Rautio hyppää sivuun kauden päätteeksi.
Raution lähtö vaikuttaa etenkin naisten liigajoukkueen elämään. Tietysti sillä edellytyksellä, että WoVo Rovaniemi on liigajoukkue myös tähän asti vaatimattomasti sujuneen kauden jälkeen.
–Seurassa on ollut sellaistakin henkeä, että heitetään liigajoukkue yli laidan. Itse olen sitä mieltä, että liigapaikka pitää taistella myös seuraavaksi kaudeksi. Se on vetovoimatekijä Lapin lentopallolle. Meillä on nyt selkeä pelaajapolku ja hyvä infra sen toteuttamiseen, Mäkikyrö vakuutti.
Hän ei halua, että seuran kasvatit joutuvat tekemään kuten hän itse 15-vuotiaana eli muuttamaan pois paikkakunnalta lentopallouran takia.
WoVo etsii nyt liigajoukkueen talousryhmän vetäjää ja liigajoukkueen tukiryhmän jäsentä. Näissä tehtävissä on Mäkikyrön mukaan mahdollisuus puolipalkkaukseen tai provisiopohjaiseen palkkaukseen.
Vuonna 1991 perustetussa seurassa pelaa tällä erää 130 junioria ja määrä on ollut kasvussa. Kaikki ikäryhmät pelaavat SM-tasolla ja joissakin ikäluokissa on leveyttä runsain mitoin.
–Emme me juniorityötä mihinkään uhraa, Mäkikyrö toteaa.
WoVon seuraava tulevaisuuspalaveri on Lapin urheiluopistolla 1. helmikuuta klo 18. Tuolloin jatkuu keskustelu jatkotoimista."