noppa kirjoitti:
MikasaBoy87 sanoi:
noppa sanoi:
MikasaBoy87 sanoi:
noppa sanoi:
Jos passi tarkkuudelle/laadulle saisi kehitettyä jonkun "mittarin" olisi sekin varsin mielenkiintoinen
Jaa toho ylemmäs olikin jo laitettu samasta asiasta
Tilastomies voisi jokaisen hyökkäyksen jälkeen käydä lyöjää haasattelemassa siitä, että miltä se passi tällä kertaa tuntui suhteutettuna ottelun kulkuun ja muihin muuttujiin.
Taas mikasapeleltä laadukasta kommentointia!
Kuinka paljon kuvittelet tämän oman kommenttisi rikastavan keskustelua? Kun nyt ryhdyit moittimaan kommenttiani niin voisitko jotenkin perustella, että mikä siinä oli niin pielessä.
Ei mikään.. jatka samaan malliin
Passarin peliä pitäisi siis arvioida sen perusteella, kuinka monta torjujaa hyökkäyksessä on? Tai jonkun muun näppärän jutskan eli judanssin mukaan?
Koululaitoksissa oppilaita arvioidaan heidän koetulostensa perusteella. Opettajia arvioidaan oppilaiden koetulosten perusteella. Oppilaitoksia arvioidaan oppilaiden koetulosten perusteella. Erittäin mukava juttu, mikäli tämä saataisiin jotenkin sidottua koulutuksen tarkoitukseen - oppimiseen. Tilanne sattuu olemaan päinvastoin. Ja vaikka tämä onkin päinvastoin, silti arvostetaan hyviä numeroita saavia oppilaita, arvostetaan hyviä numeroita saavien oppilaiden opettajia, ja arvostetaan hyviä numeroita tuottavia oppilaitoksia. Asialla on siis seurauksia tuottavia merkityksiä - mittarointia ei tehdä vain huvin vuoksi, vaan sillä on muitakin vaikutuksia.
Terveydenhuollon tehokkuutta mitataan vuodepaikoilla, hoitoyksiköiden määrällä, hoitomenetelmien tehokkuudella, taloudellisilla resursseilla ym. mittareilla. Erittäin mukava juttu, mikäli ne olisi jotenkin sidottuja terveydenhuollon tarkoitukseen - siihen, että ihmiset eivät sairasta.
Yhteistä näille on se, että niillä kuvitellaan voitavan määrittää jotain, mikä todellisuduessa on niin monimutkainen seikka, että käytettävissä olevat määrittämiskeinot eivät vastaa itse tarkoitusta. Nykyään eletään siinä uskossa, että voimme saada monimutkaisia ja -ulotteisia asioita yksinkertaistettua helppoon numeraaliseen muottiin ja hallittua sen avulla. Se, että jostain asiasta voidaan tuottaa numeroita, ei tarkoita, että niiden tuottaminen olisi viisasta.
Ongelma ei ole tilastoissa/mittaamisessa itsessään vaan siinä, mitä tapahtuu ennen ja jälkeen tilastoinnin/mittaamisen. Tämä ei siis tarkoita, etteikö tulisi mitata ja tilastoida, mutta se tarkoittaa, että mitatuille asioille ei tule antaa liikaa painoarvoa vain sen mitattavuuden tähden. Se vaatii aika suurta kapasiteettia ensin mittarin laatijalta ja sen jälkeen tilastojen tulkitsijoilta. Kauniisti ilmaistuna sellaisesta osaamisesta ei lentopallon saralla ole ylitarjontaa.
Jos joku haluaa pusertaa lentopallon hienouden excel-taulukoiksi ihan vain huvin vuoksi, niin siitä vain. On niitä pervompiakin fetissejä olemassa.