Verkkovirhe

Lentopallo kansainvälisenä huippu-urheiluna

Viestejä
301
Pohteita huippu-urheilusta

Erityisesti Pariisin olympialaisten jälkeen on Suomessa keskusteltu paljon huippu-urheilusta. Osa puheenvuoroista nostalgista haikailua johon kadonneeseen menneeseen, osassa on hyvin kapea-alaisia analyysejä menestymättömyyden syistä, osa on muiden syyttelyä ja oman hännän nostoa, osa silkkaa (urheilu)politikointia. Aika vähän on ollut konkreettisia ja perusteltuja ehdotuksia erilaisista toimintamallien muutoksista.

Lienee kuitenkin selvää, että jotain pitää tehdä eri tavoin jos halutaan menestyä huippu-urheilussa. Olen alkanut oikeastaan epäilemään tai suorastaan ajattelemaankin, että meidän liikunnan ja urheilun ympärillä on paljon toimijoita, joille huippu-urheilun menestys on lopulta kuitenkin toissijainen asia. Tärkeämpää on usein poliitikolle poliittinen hyöty tai urheilun instituution ihmiselle oman organisaation toimintaedellytykset. Näin siitäkin huolimatta että juhlapuheissa sävy on eri.

Itse toivoisin, että huippu-urheiluun olisi yksi kevyt organisaatio jolla huippu-urheilun ja sen mahdollistaminen olisi sen ainoa tehtävä. Se voisi tarjota keskitettyjä hallinnollisia palveluja lajiliitoille mutta muutoin huippu-urheilu tehtäisiin siellä missä se parhaiten osataan; lajiliittojen toimesta huippu-urheilun ammattilaisten tekemänä. En jää pidättelemään henkeä, päättämässä asioista on ihmiset joilla on itsellään oma asia pelissä.

***

Se yleisesti urheilusta. Jos ajatellaan lentopalloa, olen pohtinut paljon sitä, millaisen ympäristön me oikeasti tarjoamme meidän lajissa meidän urheilijoillemme. Enkä tarkoita tässä vain välitöntä ympäristöä (joukkue, valmennus, aikataulu, lepo, ruoka, lihashuolto jne) vaan asiaa laajemmin. Millaisen nuori urheilija näkee oman tulevaisuutensa, miten hän asettaa tavoitteita itse ja kuinka hän niitä tavoittelee, kuinka hän sitoutuu erilaisiin asioihin, miten hän suhtautuu vastoinkäymisiin, millaisia kompromisseja hän tekee tai on valmis tekemään urheilu vuoksi, millaisia kompromisseja hän joutuu tekemään jonkun muun elämässä olevan asian vuoksi jne.

Meidän puheissa meillä on usein lopulta aika mekanistinen näkemys siitä, mitä pitää olla että pelaajista tulee huippuja. Pitää olla paljon harjoittelua/ei liikaa harjoittelua, paljon pelejä/vähemmän pelejä, itseään kovempi harjoitusympäristö tai joukkue/sellainen joukkue jossa paljon peliaikaa. Jne. Lista on pitkä ja perusteluja on helppo antaa puolesta ja vastaan. Osin niillä perustellaan oman seuran/toimintaympäristön toimintatapaa tai olosuhteita, osin sitä käsitystä mikä itsellä on päähän muotoutunut. Esimerkkejä otetaan yksittäisistä pelaajista ja yleistetään niitä aika surutta jotenkin yleismaailmallisesti kaikille urheilijoille sopiviksi malleiksi.

Ihminen ei kuitenkaan ole kone vaan aika (lue: hyvin) monimutkainen sosiaalinen, psykofyysinen ja fyysinen kokonaisuus. Jokainen on vielä oma uniikki yksilö jolla on omat ominaisuudet ja oma historia. Me setämiehet voidaan hyvin kertoa ulkoa päin kuinka homma pitää tehdä, kuinka pitää treenata, kuinka raakaa huippu-urheilu on jne. Sillä ei kuitenkaan ole kauheasti merkitystä nuorelle urheilijalle, enemmänkin se on meidän omaa maailmanselitystä ja meidän omaa halua jäsentää maailman syy-seuraussuhteita.

***

Millä asioilla sitten on merkitystä sille tuleeko jostakin (tai meidän lajissa mielellään mahdollisimman monesta) huippu-urheilija? Itselle tulee mieleen sellaisia asioita kuin Turvallisuus, Kyky ja halu heittäytyä, Fyysiset lähtökohdat, Ympäristö ja Hyvä tuuri. Näistä viidestä asiasta vain kahteen voidaan merkittävästi vaikuttaa suoraan ja välittömästi ulkopuolelta; voidaan luoda hyvä ja turvallinen ympäristö kehittyä - mutta loppu on kiinni muista urheilijaan liittyvästä - ja isosta määrästä enemmän tai vähemmän satunaisia tekijöitä. Mutta kaikki noita tarvitaan ja jos jokin asia jää toteutumatta, matka huipulle on haastavaa ellei mahdoton.

Tietysti valmennuksen pitää olla hyvää, lepoa pitää olla tarpeeksi, haasteita sopivasti, terveenä pitää pysyä. Fysiikkaa pitää kehittää määrätietoisesti ja optimoida sitä jatkuvasti muun harjoittelun ja elämän kanssa. Palloon pitää koskea paljon ja oppimistilanteita pitää pystyä luomaan paljon. Pelaaja pitää saada ymmärtämään erilaisia ratkaisuja eritilanteisiin pelissä ja saada itse ratkaisemaan nuo tilanteet eri tavoin. Kaikki tämä pitää pystyä tekemään siten, että se on mielekästä ja urheilija kokee olonsa turvalliseksi, kuitenkin niin että pelaajalta vaaditaan ja pelaaja vaati itse itseltään - tarvitaan huippu-urheilulle otollista toimintakulttuuria. Tässä parhaat valmentajat ovat... no, parhaita.

Hyvä ympäristö luo hyvät lähtökohdat mutta se ei automaattisesti johda koskaan huippu-urheilijaksi. Lopulta suurin ja tärkein tekijä joka määrittää menestyksen ihan huipulla on (olettaen että tietyt fyysiset elementit on olemassa) urheilijan oma suhtautuminen omaan tekemiseensä. Kaikilla ei ole kykyä mennä pitkälle oman mukavuusalueen ulkopuolelle, kaikilla ei ole luontaista uteliaisuutta kokeilla ja opetella, kaikilla ei ole kykyä hallita psyykkisesti haastavia tilanteita (erityisesti harjoittelussa), osalla kiinnostus muuhun elämässä olevaan voittaa urheilun kustannuksella. Vaatimukset on oikeasti isoja ja kaikilla ei niihin ole eväitä.

Usein kuulee sanottavan, että se ja se olisi "tosi lahjakas pelaaja, mutta...". Jos lauseessa on mutta, se tarkoittaa että pelaajalla voi olla yksi tai useampi lahjakkuudeksi lueteltava asia - mutta ei kaikkea tarvittavaa. Psyykkiset ominaisuudet ovat vähintäänkin yhtä tärkeitä lahjakkuuden muotoja kuin se mitä me yleensä ensimmäiseksi lentopalloilijassa nähdään (pituus, fyysisyys jne).

Lopulta jäljelle jää varsin harvalukuinen määrä urheilijoita kussakin ikäluokassa - ja huono tuuri vielä vielä siivun päältä eri tavoin (väärässä paikassa väärään aikaan, loukit, perheen tai muun lähiympäristön haasteet jne). Tässä vaiheessa mukaan tulee matematiikka ja todennäköisyydet. Mitä isompi massa, sitä todennäköisempää kuinka monta huippu-urheilijaa meillä voi olla. Joskus aina tulee tilastollisia poikkeamia ja "käy tuuri" ja syntyy parempia ikäluokkia mutta pitkällä aikavälillä asioilla on taipumusta tasoittua.

***

Kaikki ei kuitenkaan ole matematiikkaa. On maita, joissa varsin pienestä väestöstä saadaan suuri joukko kovia urheilijoita, vieläpä moneen (palloilu)lajiin yhtä aikaa. Tällainen klassinen maa on mm. Slovenia, joka myös lentopallossa on ollut suorastaan suurmaa vaikka lisenssipelaajia on paljon vähemmän kuin vaikka Suomessa. Ei siksi ole sattumaa, että Suomestakin oli juuri taas delegaatio tutustumassa Sloveniassa siihen, miten siellä tehdään hommia. Oppia varmasti sieltä tulee, mutta mitään automaatiota ei ole siinä, että asioita siirretään maasta toiseen ja se toimisi myös muualla samalla tavalla.

Uskoisin, että Slovenian tapaisessa maassa urheilun kulttuurillinen ulottuvuus on erityisen vahva. On aika itsestään selvää, että jos olet pitkä ja sinulla on edes jotain urheilullisia ominaisuuksia, löydät itsesi jostakin tavoitteellisesta koris- tai lentisjengistä. Koulunkäyntikin saattaa olla varsin toissijainen asia, teet sitä mihin sinulla on parhaat edellytykset ja teet sitä täysillä.

Suomessa iso juttu on viime vuodet ollut Urheilun kaksoisura -ajattelu. Meillä se on erityisesti tavoitteellista urheilua legitimivoiva konsepti jossa sanotaan, että sinusta voi tulla sekä huippu-urheilija että samalla vaikka akateemisesti koulutettu ihminen. Voi tulla kyllä mutta harvasta tulee samalla huippu-urheilija, sellaisia superyksilöitä on kuitenkin hyvin rajallisesti.

Kun seuraa vaikka pääkaupunkiseudun palloilujunnujen kulttuuria, stereotypinen urheilija on myös 9,5 keskiarvolla porskuttava mallioppilas lukiossa. Hyvä ystävä on Tallinnassa rehtorina. Hän aina muistaa ihmetellä asiaa ja kertoo kuinka urheilijoilta siellä ei odotetakaan mitään akateemisia huippusuorituksia kun huippu-urheilu on sen nuoren "juttu". Veikkaisin myös että Slovenian urheilutähdet tuskin ovat olleen (mahdollisia poikkeustapauksia lukuun ottamatta) myös huippusuoriutujia koulussa.

En ota kantaa siihen, että onko Urheilun kaksoisura konseptina hyvä tai huono juttu - vai onko se jotenkin oikein tai väärin. Mutta huippu-urheilussa, jossa kilpailu kansainvälisesti on superkovaa, siinä annamme hurjasti tasoitusta, tai oikeastaan etumatkaa muille. Ainakin huippu-urheilun suuntaan oikeasti panostavilla pitäisi olla ihan ok panostaa tekemiseen huippu-urheilun ehdoilla ja siihen kylkeen muuta yksilön tulevaisuutta tukevaa oppia.

Käytännössä kun olemme kuitenkin sidoksissa sellaiseen ajatteluun, että ensin pitää hommata hyvä ammatti ja sitten mennä ammatin mukaiseen työhön. Mutta tässä maailmassa, missä monet ammatit katoavat tai muuttuvat muiksi, olennaisempaa saattaisi olla valikoima taitoja, ominaisuuksia ja kokemusta - joista muuten monia voi saada myös urheillessa.

Suomi on siitä hassu maa, että tänne yleensä mahtuu vain yksi totuus kerrallaan. Ajatelkaa mikä poru syntyisi siitä että jos joku urheilujohtaja oikeasti sanoisi ääneen, että "mitä jos vaan unohdetaan tuo hölmö Kaksoisura-ajatus ja keskitytään oikeasti huippu-urheiluun"

Tai sitten, unohdetaan koko hassuttelu nimeltä huippu-urheilu ja keskitytään johonkin ihan muuhun 😀
 
Viestejä
1,505
Tuo koulun tärkeyden korostaminen alkaa jo yläkouluakatemiassa: jos koulumenestys kärsii, edessä on keskustelu siitä häiritseekö urheilu opiskelua liikaa. Ja tälle "kärsimiselle" ei käsittääkseni juurikaan ole mitään konkreettista rajaa, vaan se jätetään lapsille ilmaan leijumaan ja jää helposti mielikuva, että akatemiaan on keskiarvoraja, tai että ensimmäisestä 7 kokeesta heitetään pihalle.

Kun samalla pitäisi muistaa, että 7-8 on ihan hyvä arvosana sekin, kaikista ei tule eikä tarvitse tulla yliopisto-opiskelijoita ja jotakin - kenties sitä tulevaisuuden huippu-urheilijaa - toden totta kiinnostaa urheilu enemmän kuin koulu.

Pojille tätä sallitaan edelleen enemmän kuin tytöille, joilta tuntuu harmittavan usein sekä koti- että kouluympäristö odottavan täydellistä koulussa suorittamista, ja sen jälkeen voidaan sitten katsoa sitä urheilua. Aika harvoin yläkouluikäiset pojat jättävät treenejä väliin kokeeseen lukemisen vuoksi, mutta tytöt kyllä. Valmentajana tuollaiseen on tietysti mahdotonta kommentoida oikein mitään.
 
Viestejä
1,511
ihan kaikkea pohdintaa en jaksanut, ehtinyt lukea tossa ekassa kommentissa. Punnittua puhetta. Näitä Tampereen seudun NHL- menestyjiä ym. golfareita jne jotka ovat lajissaan absoluuttisella huipulla olevia, jopa maailman parhaita kun seurannut nniin yhteistä on että kouluja ei peruskoulun jälkeen ole käyty.
Tähän on ihan luonnollinen syy: kaveri joka haluaa olla huipulla pitää tehdä se pohjatyö 15-20 vuotiaana, siinä ei ole mahdollista käydä koulua. Ei riitä aika.
Tämä on vaan karu fakta.
 
Viestejä
21
...Tähän on ihan luonnollinen syy: kaveri joka haluaa olla huipulla pitää tehdä se pohjatyö 15-20 vuotiaana, siinä ei ole mahdollista käydä koulua. Ei riitä aika.
Tämä on vaan karu fakta.
Tästä olen täysin eri mieltä. Ei kukaan harjoittele koko päivää. Eivät edes yksilökestävyysurheilijat tai voimistelijat, jotka harjoittelevat määrällisesti enemmän kuin joukkueurheilijat, mutta ovat keskimäärin silti aika hyvin myös koulumaailmassa pärjääviä. Jättää vain pleikalla peluuta ja puhelimen räpläystä vähän pienemmälle. Niistä lätkäjätkistä ei tosiaankaan ole tullut maailman huippuja sen takia, että jättivät koulut käymättä.

Alle 16-vuotiaat ovat peruskoululaisia, joiden pitäisi urheilla mahdollisimman monipuolisesti. Ja tämä on ihan mahdollista koulun ohessa. Yli 16-vuotiaat ovat lukiolaisia tai yleisemmin toisen asteen opiskelijoita. Nykyään lukion voi käydä niin joustavasti ja rauhalliseen tahtiin, ettei se millään tavalla estä täysipainoista harjoittelua.

Suomalaiset nuoret pärjäävätkin kansainvälisesti hyvin lukioikään asti. Suomalaisessa järjestelmässä ongelmat alkavat lukioiän jälkeen: meillä ei ole mitään tukimuotoja tai -järjestelmää yliopistoikäisille. Siinä vaiheessa alle 20-vuotiaina me tipumme kelkasta.

Mielestäni siis suomalainen koulujärjestelmä toiseen asteeseen asti päinvastoin tukee huippu-urheilijaksi kehittymistä. Sen sijaan koulujärjestelmä kuten ei myöskään yhteiskunta yleisemminkään sen jälkeen tue huippu-urheiljan arkea.

Neuvona nuorille huippu-urheilijoiksi haaveileville: hommatkaa jokin toisen asteen tutkinto (arvosanoilla ei niin väliä). Huippu-urheilu-uran jälkeen on sitten helpompi päästä kiinni työelämään tai jatkaa opintoja.
 
Viestejä
1,511
Tästä olen täysin eri mieltä. Ei kukaan harjoittele koko päivää. Eivät edes yksilökestävyysurheilijat tai voimistelijat, jotka harjoittelevat määrällisesti enemmän kuin joukkueurheilijat, mutta ovat keskimäärin silti aika hyvin myös koulumaailmassa pärjääviä. Jättää vain pleikalla peluuta ja puhelimen räpläystä vähän pienemmälle. Niistä lätkäjätkistä ei tosiaankaan ole tullut maailman huippuja sen takia, että jättivät koulut käymättä.

Alle 16-vuotiaat ovat peruskoululaisia, joiden pitäisi urheilla mahdollisimman monipuolisesti. Ja tämä on ihan mahdollista koulun ohessa. Yli 16-vuotiaat ovat lukiolaisia tai yleisemmin toisen asteen opiskelijoita. Nykyään lukion voi käydä niin joustavasti ja rauhalliseen tahtiin, ettei se millään tavalla estä täysipainoista harjoittelua.

Suomalaiset nuoret pärjäävätkin kansainvälisesti hyvin lukioikään asti. Suomalaisessa järjestelmässä ongelmat alkavat lukioiän jälkeen: meillä ei ole mitään tukimuotoja tai -järjestelmää yliopistoikäisille. Siinä vaiheessa alle 20-vuotiaina me tipumme kelkasta.

Mielestäni siis suomalainen koulujärjestelmä toiseen asteeseen asti päinvastoin tukee huippu-urheilijaksi kehittymistä. Sen sijaan koulujärjestelmä kuten ei myöskään yhteiskunta yleisemminkään sen jälkeen tue huippu-urheiljan arkea.

Neuvona nuorille huippu-urheilijoiksi haaveileville: hommatkaa jokin toisen asteen tutkinto (arvosanoilla ei niin väliä). Huippu-urheilu-uran jälkeen on sitten helpompi päästä kiinni työelämään tai jatkaa opintoja.
Taitaa nyt mennä käsitteet vähän sekaisin: liikunta,, urheilu, kilpaurheilu, huippu-urheilu. Kilpaurheilu ei ole synonyymi sanalle huippu-urheilu , kaikki huippu-urheilu on kilpaurheilua mutta ei toisinpäin.
Huippu-urheilu määritellään usein kansainvälisellä tasolla menestymiseksi eli mitaleista taistellaan niin yksilö-kuin joukkuelajeissakin. Koulujärjestelmäkeskustelu ohjaa keskustelua helposti väärään suuntaan, huippu-urheilussa ei ole mahdollista tehdä kompromisseja. Tavoitteen saavuttamiseksi käytetään kaikki aika, siksi siihen ei kuulu opiskelu kuten kirjoitin esim. näistä maailman huipulla olevista NHL-pelaajista.
Meillä taitaa näitä huippu-urheilijan statuksen omaavia lentispelaajia olla ainakin Roosa Koskelo, Lauri Kerminen,Riikka Lehtonen Pauliina Vilponen, Mikko Esko, Mikko Oivanen ja varmaan muitakin mutta nämä ainakin täyttävät nämä kriteerit...
 
Viestejä
1,246
Taitaa nyt mennä käsitteet vähän sekaisin: liikunta,, urheilu, kilpaurheilu, huippu-urheilu. Kilpaurheilu ei ole synonyymi sanalle huippu-urheilu , kaikki huippu-urheilu on kilpaurheilua mutta ei toisinpäin.
Huippu-urheilu määritellään usein kansainvälisellä tasolla menestymiseksi eli mitaleista taistellaan niin yksilö-kuin joukkuelajeissakin. Koulujärjestelmäkeskustelu ohjaa keskustelua helposti väärään suuntaan, huippu-urheilussa ei ole mahdollista tehdä kompromisseja. Tavoitteen saavuttamiseksi käytetään kaikki aika, siksi siihen ei kuulu opiskelu kuten kirjoitin esim. näistä maailman huipulla olevista NHL-pelaajista.
Meillä taitaa näitä huippu-urheilijan statuksen omaavia lentispelaajia olla ainakin Roosa Koskelo, Lauri Kerminen,Riikka Lehtonen Pauliina Vilponen, Mikko Esko, Mikko Oivanen ja varmaan muitakin mutta nämä ainakin täyttävät nämä kriteerit...
Onhan tuossa huippu-urheilijoiden listassa mukana oikein paljonkin kouluja käynyt.

Noihin kompromisseihin on pakko tarttua, koko fraasi on mielestäni sanan helinää. Jokaisen elämän jokainen päivä, varsinkin joukkueurheilussa, on täynnä kompromissejä. Ihan jo senkin vuoksi, että olemme sidoksissa ympäristöön ja muihin ihmisiin.
Samaan fraasikokoelmaan voisi laittaa lauseen "ei jätetä kiveäkään kääntämättä".
Aina jää kiviä kääntämättä, jokainen päätös on kompromissi.

Huipulle on edelleenkin erilaisia polkuja ja tulee aina olemaan. Rakenteilla pystytään nostamaan todennäköisyyksiä, mutta asenne, että "noin ei voi tulla huippua" on hyvin kapea. Väheksyy myös ihmisen potentiaalia. Varsinkin, kun esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Aika usea ihan maailman absoluuttinen huippu on todella hyvä esim. musiikissa, jossain mailapelissä, PLEIKKARIN PELUUSSA😊 ym. ym. Väittäisin, että esim. Patrik Laine olisi melkoinen kitaravirtuoosi tai Suomen historian tuntija, jos olisi kiinnostunut ja käyttänyt vapaa-aikansa pleikkarin sijaan jompaan kumpaan näistä.

Edit: Eli NHL pelaaja ei ole yhtään kovempi urheilija, kuin suunnistuksen MM-mitalisti. Suunnistajan täytyy ajatella tulevaisuutta ja sitä, että on varaa maksaa ruokansa. NHL-tähti voi pelata pleikkaria, kun tulevaisuus on turvattu. Suunnistaja lukee itsensä etänä diplomi-insinööriksi samalla, tai todennäköisesti pienemmällä tuntimäärällä, kuin toinen vääntää konsolipeliä.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
21
Taitaa nyt mennä käsitteet vähän sekaisin: liikunta,, urheilu, kilpaurheilu, huippu-urheilu. Kilpaurheilu ei ole synonyymi sanalle huippu-urheilu , kaikki huippu-urheilu on kilpaurheilua mutta ei toisinpäin.
Huippu-urheilu määritellään usein kansainvälisellä tasolla menestymiseksi eli mitaleista taistellaan niin yksilö-kuin joukkuelajeissakin. Koulujärjestelmäkeskustelu ohjaa keskustelua helposti väärään suuntaan, huippu-urheilussa ei ole mahdollista tehdä kompromisseja. Tavoitteen saavuttamiseksi käytetään kaikki aika, siksi siihen ei kuulu opiskelu kuten kirjoitin esim. näistä maailman huipulla olevista NHL-pelaajista.
Meillä taitaa näitä huippu-urheilijan statuksen omaavia lentispelaajia olla ainakin Roosa Koskelo, Lauri Kerminen,Riikka Lehtonen Pauliina Vilponen, Mikko Esko, Mikko Oivanen ja varmaan muitakin mutta nämä ainakin täyttävät nämä kriteerit...
Ei mennyt. Sinä puhuit huippu-urheilusta ja minä vastasin siihen. Mainitsemassasi listassa on ainakin oikeustieteiden maisteri ja uskaltaisin väittää, että jokaisella noista luettelemistasi on vähintään toisen asteen opinnot käytynä.

En tiedä, toimitko myös jääkiekon parissa, koska esimerkkisi tulevat pääsääntöisesti sieltä. Myöskin ajattelutapasi huippu-urheilun ja opiskelun yhdistämistä kohtaan viittaa siihen; jostain syystä jääkiekon lajikulttuurissa perinteisesti ei ole arvostettu kouluttautumista. Tätä on tutkittukin ja havaittu lajikulttuurien välillä selviä eroja arvostuksessa koulutukseen.

Kuten edellisessä viestissä sanoin, kukaan ei harjoittele koko päivää. Huippu-urheilijan ja varsinkin vasta huippu-urheilijaksi tavoittelevan nuoren karu arki vaatii muutakin sisältöä elämään. Tähän kokonaisuuteen opiskelu harjoittelun ehdoilla sopii mainiosti.
 
Viestejä
21
Pohteita huippu-urheilusta

Erityisesti Pariisin olympialaisten jälkeen on Suomessa keskusteltu paljon huippu-urheilusta. Osa puheenvuoroista nostalgista haikailua johon kadonneeseen menneeseen, osassa on hyvin kapea-alaisia analyysejä menestymättömyyden syistä, osa on muiden syyttelyä ja oman hännän nostoa, osa silkkaa (urheilu)politikointia. Aika vähän on ollut konkreettisia ja perusteltuja ehdotuksia erilaisista toimintamallien muutoksista.

Lienee kuitenkin selvää, että jotain pitää tehdä eri tavoin jos halutaan menestyä huippu-urheilussa. Olen alkanut oikeastaan epäilemään tai suorastaan ajattelemaankin, että meidän liikunnan ja urheilun ympärillä on paljon toimijoita, joille huippu-urheilun menestys on lopulta kuitenkin toissijainen asia. Tärkeämpää on usein poliitikolle poliittinen hyöty tai urheilun instituution ihmiselle oman organisaation toimintaedellytykset. Näin siitäkin huolimatta että juhlapuheissa sävy on eri.

Itse toivoisin, että huippu-urheiluun olisi yksi kevyt organisaatio jolla huippu-urheilun ja sen mahdollistaminen olisi sen ainoa tehtävä. Se voisi tarjota keskitettyjä hallinnollisia palveluja lajiliitoille mutta muutoin huippu-urheilu tehtäisiin siellä missä se parhaiten osataan; lajiliittojen toimesta huippu-urheilun ammattilaisten tekemänä. En jää pidättelemään henkeä, päättämässä asioista on ihmiset joilla on itsellään oma asia pelissä.

***

Se yleisesti urheilusta. Jos ajatellaan lentopalloa, olen pohtinut paljon sitä, millaisen ympäristön me oikeasti tarjoamme meidän lajissa meidän urheilijoillemme. Enkä tarkoita tässä vain välitöntä ympäristöä (joukkue, valmennus, aikataulu, lepo, ruoka, lihashuolto jne) vaan asiaa laajemmin. Millaisen nuori urheilija näkee oman tulevaisuutensa, miten hän asettaa tavoitteita itse ja kuinka hän niitä tavoittelee, kuinka hän sitoutuu erilaisiin asioihin, miten hän suhtautuu vastoinkäymisiin, millaisia kompromisseja hän tekee tai on valmis tekemään urheilu vuoksi, millaisia kompromisseja hän joutuu tekemään jonkun muun elämässä olevan asian vuoksi jne.

Meidän puheissa meillä on usein lopulta aika mekanistinen näkemys siitä, mitä pitää olla että pelaajista tulee huippuja. Pitää olla paljon harjoittelua/ei liikaa harjoittelua, paljon pelejä/vähemmän pelejä, itseään kovempi harjoitusympäristö tai joukkue/sellainen joukkue jossa paljon peliaikaa. Jne. Lista on pitkä ja perusteluja on helppo antaa puolesta ja vastaan. Osin niillä perustellaan oman seuran/toimintaympäristön toimintatapaa tai olosuhteita, osin sitä käsitystä mikä itsellä on päähän muotoutunut. Esimerkkejä otetaan yksittäisistä pelaajista ja yleistetään niitä aika surutta jotenkin yleismaailmallisesti kaikille urheilijoille sopiviksi malleiksi.

Ihminen ei kuitenkaan ole kone vaan aika (lue: hyvin) monimutkainen sosiaalinen, psykofyysinen ja fyysinen kokonaisuus. Jokainen on vielä oma uniikki yksilö jolla on omat ominaisuudet ja oma historia. Me setämiehet voidaan hyvin kertoa ulkoa päin kuinka homma pitää tehdä, kuinka pitää treenata, kuinka raakaa huippu-urheilu on jne. Sillä ei kuitenkaan ole kauheasti merkitystä nuorelle urheilijalle, enemmänkin se on meidän omaa maailmanselitystä ja meidän omaa halua jäsentää maailman syy-seuraussuhteita.

***

Millä asioilla sitten on merkitystä sille tuleeko jostakin (tai meidän lajissa mielellään mahdollisimman monesta) huippu-urheilija? Itselle tulee mieleen sellaisia asioita kuin Turvallisuus, Kyky ja halu heittäytyä, Fyysiset lähtökohdat, Ympäristö ja Hyvä tuuri. Näistä viidestä asiasta vain kahteen voidaan merkittävästi vaikuttaa suoraan ja välittömästi ulkopuolelta; voidaan luoda hyvä ja turvallinen ympäristö kehittyä - mutta loppu on kiinni muista urheilijaan liittyvästä - ja isosta määrästä enemmän tai vähemmän satunaisia tekijöitä. Mutta kaikki noita tarvitaan ja jos jokin asia jää toteutumatta, matka huipulle on haastavaa ellei mahdoton.

Tietysti valmennuksen pitää olla hyvää, lepoa pitää olla tarpeeksi, haasteita sopivasti, terveenä pitää pysyä. Fysiikkaa pitää kehittää määrätietoisesti ja optimoida sitä jatkuvasti muun harjoittelun ja elämän kanssa. Palloon pitää koskea paljon ja oppimistilanteita pitää pystyä luomaan paljon. Pelaaja pitää saada ymmärtämään erilaisia ratkaisuja eritilanteisiin pelissä ja saada itse ratkaisemaan nuo tilanteet eri tavoin. Kaikki tämä pitää pystyä tekemään siten, että se on mielekästä ja urheilija kokee olonsa turvalliseksi, kuitenkin niin että pelaajalta vaaditaan ja pelaaja vaati itse itseltään - tarvitaan huippu-urheilulle otollista toimintakulttuuria. Tässä parhaat valmentajat ovat... no, parhaita.

Hyvä ympäristö luo hyvät lähtökohdat mutta se ei automaattisesti johda koskaan huippu-urheilijaksi. Lopulta suurin ja tärkein tekijä joka määrittää menestyksen ihan huipulla on (olettaen että tietyt fyysiset elementit on olemassa) urheilijan oma suhtautuminen omaan tekemiseensä. Kaikilla ei ole kykyä mennä pitkälle oman mukavuusalueen ulkopuolelle, kaikilla ei ole luontaista uteliaisuutta kokeilla ja opetella, kaikilla ei ole kykyä hallita psyykkisesti haastavia tilanteita (erityisesti harjoittelussa), osalla kiinnostus muuhun elämässä olevaan voittaa urheilun kustannuksella. Vaatimukset on oikeasti isoja ja kaikilla ei niihin ole eväitä.

Usein kuulee sanottavan, että se ja se olisi "tosi lahjakas pelaaja, mutta...". Jos lauseessa on mutta, se tarkoittaa että pelaajalla voi olla yksi tai useampi lahjakkuudeksi lueteltava asia - mutta ei kaikkea tarvittavaa. Psyykkiset ominaisuudet ovat vähintäänkin yhtä tärkeitä lahjakkuuden muotoja kuin se mitä me yleensä ensimmäiseksi lentopalloilijassa nähdään (pituus, fyysisyys jne).

Lopulta jäljelle jää varsin harvalukuinen määrä urheilijoita kussakin ikäluokassa - ja huono tuuri vielä vielä siivun päältä eri tavoin (väärässä paikassa väärään aikaan, loukit, perheen tai muun lähiympäristön haasteet jne). Tässä vaiheessa mukaan tulee matematiikka ja todennäköisyydet. Mitä isompi massa, sitä todennäköisempää kuinka monta huippu-urheilijaa meillä voi olla. Joskus aina tulee tilastollisia poikkeamia ja "käy tuuri" ja syntyy parempia ikäluokkia mutta pitkällä aikavälillä asioilla on taipumusta tasoittua.

***

Kaikki ei kuitenkaan ole matematiikkaa. On maita, joissa varsin pienestä väestöstä saadaan suuri joukko kovia urheilijoita, vieläpä moneen (palloilu)lajiin yhtä aikaa. Tällainen klassinen maa on mm. Slovenia, joka myös lentopallossa on ollut suorastaan suurmaa vaikka lisenssipelaajia on paljon vähemmän kuin vaikka Suomessa. Ei siksi ole sattumaa, että Suomestakin oli juuri taas delegaatio tutustumassa Sloveniassa siihen, miten siellä tehdään hommia. Oppia varmasti sieltä tulee, mutta mitään automaatiota ei ole siinä, että asioita siirretään maasta toiseen ja se toimisi myös muualla samalla tavalla.

Uskoisin, että Slovenian tapaisessa maassa urheilun kulttuurillinen ulottuvuus on erityisen vahva. On aika itsestään selvää, että jos olet pitkä ja sinulla on edes jotain urheilullisia ominaisuuksia, löydät itsesi jostakin tavoitteellisesta koris- tai lentisjengistä. Koulunkäyntikin saattaa olla varsin toissijainen asia, teet sitä mihin sinulla on parhaat edellytykset ja teet sitä täysillä.

Suomessa iso juttu on viime vuodet ollut Urheilun kaksoisura -ajattelu. Meillä se on erityisesti tavoitteellista urheilua legitimivoiva konsepti jossa sanotaan, että sinusta voi tulla sekä huippu-urheilija että samalla vaikka akateemisesti koulutettu ihminen. Voi tulla kyllä mutta harvasta tulee samalla huippu-urheilija, sellaisia superyksilöitä on kuitenkin hyvin rajallisesti.

Kun seuraa vaikka pääkaupunkiseudun palloilujunnujen kulttuuria, stereotypinen urheilija on myös 9,5 keskiarvolla porskuttava mallioppilas lukiossa. Hyvä ystävä on Tallinnassa rehtorina. Hän aina muistaa ihmetellä asiaa ja kertoo kuinka urheilijoilta siellä ei odotetakaan mitään akateemisia huippusuorituksia kun huippu-urheilu on sen nuoren "juttu". Veikkaisin myös että Slovenian urheilutähdet tuskin ovat olleen (mahdollisia poikkeustapauksia lukuun ottamatta) myös huippusuoriutujia koulussa.

En ota kantaa siihen, että onko Urheilun kaksoisura konseptina hyvä tai huono juttu - vai onko se jotenkin oikein tai väärin. Mutta huippu-urheilussa, jossa kilpailu kansainvälisesti on superkovaa, siinä annamme hurjasti tasoitusta, tai oikeastaan etumatkaa muille. Ainakin huippu-urheilun suuntaan oikeasti panostavilla pitäisi olla ihan ok panostaa tekemiseen huippu-urheilun ehdoilla ja siihen kylkeen muuta yksilön tulevaisuutta tukevaa oppia.

Käytännössä kun olemme kuitenkin sidoksissa sellaiseen ajatteluun, että ensin pitää hommata hyvä ammatti ja sitten mennä ammatin mukaiseen työhön. Mutta tässä maailmassa, missä monet ammatit katoavat tai muuttuvat muiksi, olennaisempaa saattaisi olla valikoima taitoja, ominaisuuksia ja kokemusta - joista muuten monia voi saada myös urheillessa.

Suomi on siitä hassu maa, että tänne yleensä mahtuu vain yksi totuus kerrallaan. Ajatelkaa mikä poru syntyisi siitä että jos joku urheilujohtaja oikeasti sanoisi ääneen, että "mitä jos vaan unohdetaan tuo hölmö Kaksoisura-ajatus ja keskitytään oikeasti huippu-urheiluun"

Tai sitten, unohdetaan koko hassuttelu nimeltä huippu-urheilu ja keskitytään johonkin ihan muuhun 😀
Erittäin hieno kirjoitus, arvostus siitä!

Itse en ole törmännyt ilmiöön, että suomalaisessa urheilukulttuurissa erityisesti odotettaisiin akateemisia huippusuorituksia, kuten tallinnalainen ystäväsi toteaa. Käsitykseni mukaan nuoria urheilijoita tuetaan suorittamaan toisen asteen opiskelut, mutta en ole kuullut mistään arvosanavaatimuksista toisella asteella. Toki johonkin toisen asteen kouluun pitää päästä sisään, mutta sehän on nykyisen oppivelvollisuuslain mukaan järjestäjän vastuulla.

Täysin samaa mieltä ammatin hankkimisesta. Sillä ei ole mikään kiire, sen voi hankkia myöhemminkin uran jälkeen. Kunhan on pohjilla jokin koulutus, se antaa ainakin muodollisen pätevyyden jatkoa varten. Ja tosiaan huippu-urheilu-uralta kertyy niin paljon kokemusta ja osaamista, että se on potentiaalisesti loistava pohjakoulutus seuraavalle uralle, joka väistämättä on edessä urheilu-uran jälkeen.
 
Viestejä
1,511
Ei mennyt. Sinä puhuit huippu-urheilusta ja minä vastasin siihen. Mainitsemassasi listassa on ainakin oikeustieteiden maisteri ja uskaltaisin väittää, että jokaisella noista luettelemistasi on vähintään toisen asteen opinnot käytynä.

En tiedä, toimitko myös jääkiekon parissa, koska esimerkkisi tulevat pääsääntöisesti sieltä. Myöskin ajattelutapasi huippu-urheilun ja opiskelun yhdistämistä kohtaan viittaa siihen; jostain syystä jääkiekon lajikulttuurissa perinteisesti ei ole arvostettu kouluttautumista. Tätä on tutkittukin ja havaittu lajikulttuurien välillä selviä eroja arvostuksessa koulutukseen.

Kuten edellisessä viestissä sanoin, kukaan ei harjoittele koko päivää. Huippu-urheilijan ja varsinkin vasta huippu-urheilijaksi tavoittelevan nuoren karu arki vaatii muutakin sisältöä elämään. Tähän kokonaisuuteen opiskelu harjoittelun ehdoilla sopii mainiosti.
Pauliinakin tais suorittaa tutkinnon loppuun vasta urheilu-uran jälkeen...
Mun kokemukset ja näkökulmat on ainoastaan kiakkopiireistä, mutta se miten kokonaisvaltaisesti siellä mennään urheilun ehdoilla, on kyllä esimerkiksi kaikille lajeille.
Arvostuskysymys lähtee huippu-urheilussa AINA urheilijaurasta, sen eteen tehdään kaikki. Kaikkihan siinä ei onnistu, aika harva mutta urheilijan status tuntuu ainakin joissain lajeissa säilyttäneen kiinnostuksensa.
Olen edelleen sitä mieltä että huippu-urheilun vaatimuksia ja panostuksia ei lentopallopiireissä ihan ymmärretä. Suurin syy varmaan on että sitä ammattilaisuraa toimeentuloineen ei selkeästi ole näkyvissä. Eikä oikein olemassakaan.
eli hyvä valinta lentopalloilijoille on ilman muuta käydä koulut ajallaan.
 
Viestejä
21
Pauliinakin tais suorittaa tutkinnon loppuun vasta urheilu-uran jälkeen...
Mun kokemukset ja näkökulmat on ainoastaan kiakkopiireistä, mutta se miten kokonaisvaltaisesti siellä mennään urheilun ehdoilla, on kyllä esimerkiksi kaikille lajeille.
Arvostuskysymys lähtee huippu-urheilussa AINA urheilijaurasta, sen eteen tehdään kaikki. Kaikkihan siinä ei onnistu, aika harva mutta urheilijan status tuntuu ainakin joissain lajeissa säilyttäneen kiinnostuksensa.
Olen edelleen sitä mieltä että huippu-urheilun vaatimuksia ja panostuksia ei lentopallopiireissä ihan ymmärretä. Suurin syy varmaan on että sitä ammattilaisuraa toimeentuloineen ei selkeästi ole näkyvissä. Eikä oikein olemassakaan.
eli hyvä valinta lentopalloilijoille on ilman muuta käydä koulut ajallaan.
Eli Pauliina toimii juuri niin kuin täällä on ehdotettu: toinen aste valmiiksi, sitten urheilu-ura ja sen jälkeen hankitaan ammatti. Tosin Pauliina taisi opiskella aika tiiviisti jo urheilu-uralla.

Koulun väliin jättäminen ei kerro mitään arvostuksesta urheilu-uraa kohtaan. Itsekin tunnen muutamia jääkiekkonuoria, jotka joko kolkuttelevat liigaringin portteja tai jo ovat siellä. Joillakin heistä hyvin todennäköinen ammattilaisura edessä. Heistä KAIKKI käyvät toisen asteen koulua ja tulevat valmistumaan sieltä.

Siitä olen samaa mieltä, että lentopallo-organisaatiot eivät parhaalla mahdollisella tavalla tue huippu-urheilu-uraa. Suurimpana syynä tähän on raha ja sitä kautta täysipäiväisten toimijoiden puute. Väitän, että osaamista lajin parissa olisi.
 
Viestejä
1,398
Itse kävi ammattikoulun ja teki lopputyönään pitsauunin! Nyt on markkinointijohtajana Osumalla.Joten hyvin voi pelailla ilman koulujakin😀
 
Viestejä
1,511
Koulun väliin jättäminen ei kerro mitään arvostuksesta urheilu-uraa kohtaan. Itsekin tunnen muutamia jääkiekkonuoria, jotka joko kolkuttelevat liigaringin portteja tai jo ovat siellä. Joillakin heistä hyvin todennäköinen ammattilaisura edessä. Heistä KAIKKI käyvät toisen asteen koulua ja tulevat valmistumaan sieltä.
Nykyään 2. asteen suorittaminen on lakisääteistä eli pakollista 18. ikävuoteen saakka. Koulutushan on pelkästään hyvä asia, joskus vaan on joutunut tekemään valintoja urheilun hyväksi. Ja kyllä urheiluseuroissa ihan kaikissa lajeissa korostetaan että koulut pitäis hoitaa .
 
Viestejä
1,398
Siitä ei varmaan kukaan kiellä👍Korkeekoulutettuja nyt muutama tuhatta työttömänä ,joten jos peli maittaa siitä vaan.Kouluja ehtii kyllä samallakin käydä ,eiks se netissäkin käy tutkinnot nykyään?Tekoälyllä loput jos tyhjää lyö pelireissun jäkeen kun yö kuljettu...
 
Viestejä
21
Nykyään 2. asteen suorittaminen on lakisääteistä eli pakollista 18. ikävuoteen saakka. Koulutushan on pelkästään hyvä asia, joskus vaan on joutunut tekemään valintoja urheilun hyväksi. Ja kyllä urheiluseuroissa ihan kaikissa lajeissa korostetaan että koulut pitäis hoitaa .
Juuri näin, samaa mieltä. Meillä on mielestäni loistava järjestelmä, joka tukee urheilun ja opiskelun yhdistämistä toisen asteen loppuun asti. Nyt meidän pitäisi luoda malli, joka tukee korkeakouluikäisten huippu-urheilu-uraa (vrt. amerikkalainen yliopistourheilu) sekä toisaalta malli, joka tukee uuden uran aloittamista urheilu-uran jälkeen (tästähän lienee kokemuksia jo ainakin joissakin lajeissa).
 
Viestejä
301
Suomessa on tosiaan yläasteilla urheiluluokkia ja keskiasteella on erilaisia urheiluakatemioita. Tyypillisesti urheiluakatemioissa esimerkiksi lentopalloilijat harjoittelevat 2-3 kolme kertaa koulupäivän aikaan ja päälle on seuran treenit iltaisin sekä juniori- ja aikuispelit viikonloppuisin. Urheilun ohessa käydään lukiota tai vaihtoehtoisesti tehdään ammatillista tutkintoa.

Päiväharjoitukset on usein aamulla ennen kymmentä, sitten on koulupäivä ja siitä kodin/asunnon kautta iltatreeniin. Ennen treenejä ja jälkeen tehdään/syödään ruokaa ja tehdään kouluhommia. Valmentajina päivisin on yleensä seurojen palkattuja valmentajia ja jollakin paikkakunnilla myös ammattilaisia fysiikkavalmentajia.

Joillakin paikkakunnilla päiväharjoitus ei ole aamulla vaan aamupäivän palkissa, jolloin harjoitellaan vähän myöhemmin, siten että koko aamupäivä on varattu urheiluvalmennukseen; näin Kuortaneen lisäksi ainakin Märskyssä Helsingissä ja varmaankin on ehkä joitakin muitakin paikkoja. Tällä ihan iso merkitys harjoittelun laatuun jo ihan fysiologisesti.

Toiselta asteelta valmistuu joukko 18-19 -vuotiaita ylioppilaita tai ammattitutkinnon omaavia nuoria urheilijoita, joiden polku sitten siitä eteenpäin on aika moninainen. Osa jatkaa liigajoukkueissa, osa pelaa alempana ja osa (usein myös opiskelupaikkakunnan vaihdoksen myötä) lopettaa aktiiviuran.

***

Tällä tavoin homma toimii. Esimerkiksi juuri lentopalloilijat hoitavat opiskeluhommat keskimäärin todella hyvin ja ympäristö tukee ja kannustaa hoitamaan opiskeluasiat kunnolla. Kukaan ei käske eikä pakota mutta meillä on yhteinen käsitys ja kulttuuri siitä, että kouluhommat vaan pitää hoitaa hyvin ja tässä meidän kulttuurissa pääosin näin siten tapahtuukin. Ei minulla ole tähän mitään nokan koputtamista, tämä on aika vastuullinen tapa toimia ja näin me annetaan meidän nuorille hyvät eväät elämään.

Syntyykö näin kansainvälisiä huippu-urheilijoita? Kyllä, joitakin. Onko kehityspolku näille parhaille paras mahdollinen joka ulosmittaa heidän parhaan potentiaalinsa? Tuskinpa. Jääkö meillä syntymättä joukko kansainvälisiä huippuja? Ihan varmasti.

Vaikka kukaan ei pakota tai määrää, nuoria ihmisiä ohjaa ympäröivä kulttuuri ja normisto, he tekevät tietämättään valtavan määrän kompromisseja elämässään, huippu-urheilun näkökulmasta jopa kestämättömän paljon. Jos haluaisimme maksimoida vain puhtaasti huippu-urheilun saavutukset (mikä taas tuskin on järkevää), näiden nuorten ympäristö ja ympäröivä kulttuuri olisi totaalisen erilainen. Aivan, aivan toisenlainen.

***

Kuten aiemmin tuossa avauksessa sanoin, en ota (enkä oikein osaakaan ottaa) kantaa siihen onko tämä hyvä/huono tai onko tämä oikein/väärin. Mutta jos me ajatellaan, että että voisimme pärjätä kansainvälissä huippu-urheilussa tällä järjestelmällä niin huijaamme itseämme. Ei tällä järjestelmällä, toimintakulttuurilla ja tällä väestöpohjalla.

Varsinkin joukkuepeleissä, joissa tarvitaan kansainväliseen menestykseen iso joukko absoluuttisella huipulla pelaavia urheilijoita (jokaiseen pelirooliin), on vaikeaa tai melkeinpä mahdotonta pärjätä vain muutaman huipun varassa. Vastassa kun on joukkueita, joilla jokainen (ainakin kuusikon) pelaaja pelaa huippusarjoissa (Italia, Puola, naisissa myös Turkki ja jatkossa LOVB jenkeissä jne).

Tällä hetkellä meillä on naisissa Kaisa Alanko joka aloittaa LOVB:ssa ja Luka Marttila miehissä Serie A:ssa. Jos haluaisimme, että meillä olisi vastaavalla tasolla 6-10 pelaajaa miehissä/naisissa samaan aikaan, pitäisi asioita tehdä aikalailla eri tavalla.

***

PS. Esimerkeistä vielä: yksi ei todista yleistä. Se että meillä on yksittäisiä menestyneitä urheilijoita tai urheilun ja muun uran yhdistäneitä pauliinavilposia, se ei todista että se olisi realismia kaikille muille. Samaan syssyyn voisi myös vaikka heittää että jos ympäristö ja ura olisi ollut vähän erilainen, pelaisiko Pauliina (vieläkin) vaikka Seria A:ta? 🙃
 
Viestejä
1,511
Huippu-urheilussa ratkaisut tehdään yksilötasolla, myös joukkuelajeissa. Se iso kysymys on miten löydät seuraorganisaation jolla on resursseja tukea sitä, on se juttu. Heti alkuun voi unohtaa akatemiat ym. ei vaan riitä. Liigaseuroissa löytyy kontaktit, osaamiset , ehkä vähän taloudellista tukeakin.Esimerkkinä Akaa, Valepa . Ihmisistä on kyse, ei kasvottomista organisaatioista. Olli Kunnari, Mikko Esko, Janne Kangaskokko on meidän ykkösnimet pelaajien kehittämisessä.Edelleen puhutaan huippu-urheilusta, ei kilpaurheilusta...
Vanhemmilla myös iso rooli, sieltä pitää löytyä nämä kaikki edellä mainitut, tai ainakin halu kehittää.
 
Viestejä
1,246
Suomessa on tosiaan yläasteilla urheiluluokkia ja keskiasteella on erilaisia urheiluakatemioita. Tyypillisesti urheiluakatemioissa esimerkiksi lentopalloilijat harjoittelevat 2-3 kolme kertaa koulupäivän aikaan ja päälle on seuran treenit iltaisin sekä juniori- ja aikuispelit viikonloppuisin. Urheilun ohessa käydään lukiota tai vaihtoehtoisesti tehdään ammatillista tutkintoa.

Päiväharjoitukset on usein aamulla ennen kymmentä, sitten on koulupäivä ja siitä kodin/asunnon kautta iltatreeniin. Ennen treenejä ja jälkeen tehdään/syödään ruokaa ja tehdään kouluhommia. Valmentajina päivisin on yleensä seurojen palkattuja valmentajia ja jollakin paikkakunnilla myös ammattilaisia fysiikkavalmentajia.

Joillakin paikkakunnilla päiväharjoitus ei ole aamulla vaan aamupäivän palkissa, jolloin harjoitellaan vähän myöhemmin, siten että koko aamupäivä on varattu urheiluvalmennukseen; näin Kuortaneen lisäksi ainakin Märskyssä Helsingissä ja varmaankin on ehkä joitakin muitakin paikkoja. Tällä ihan iso merkitys harjoittelun laatuun jo ihan fysiologisesti.

Toiselta asteelta valmistuu joukko 18-19 -vuotiaita ylioppilaita tai ammattitutkinnon omaavia nuoria urheilijoita, joiden polku sitten siitä eteenpäin on aika moninainen. Osa jatkaa liigajoukkueissa, osa pelaa alempana ja osa (usein myös opiskelupaikkakunnan vaihdoksen myötä) lopettaa aktiiviuran.

***

Tällä tavoin homma toimii. Esimerkiksi juuri lentopalloilijat hoitavat opiskeluhommat keskimäärin todella hyvin ja ympäristö tukee ja kannustaa hoitamaan opiskeluasiat kunnolla. Kukaan ei käske eikä pakota mutta meillä on yhteinen käsitys ja kulttuuri siitä, että kouluhommat vaan pitää hoitaa hyvin ja tässä meidän kulttuurissa pääosin näin siten tapahtuukin. Ei minulla ole tähän mitään nokan koputtamista, tämä on aika vastuullinen tapa toimia ja näin me annetaan meidän nuorille hyvät eväät elämään.

Syntyykö näin kansainvälisiä huippu-urheilijoita? Kyllä, joitakin. Onko kehityspolku näille parhaille paras mahdollinen joka ulosmittaa heidän parhaan potentiaalinsa? Tuskinpa. Jääkö meillä syntymättä joukko kansainvälisiä huippuja? Ihan varmasti.

Vaikka kukaan ei pakota tai määrää, nuoria ihmisiä ohjaa ympäröivä kulttuuri ja normisto, he tekevät tietämättään valtavan määrän kompromisseja elämässään, huippu-urheilun näkökulmasta jopa kestämättömän paljon. Jos haluaisimme maksimoida vain puhtaasti huippu-urheilun saavutukset (mikä taas tuskin on järkevää), näiden nuorten ympäristö ja ympäröivä kulttuuri olisi totaalisen erilainen. Aivan, aivan toisenlainen.

***

Kuten aiemmin tuossa avauksessa sanoin, en ota (enkä oikein osaakaan ottaa) kantaa siihen onko tämä hyvä/huono tai onko tämä oikein/väärin. Mutta jos me ajatellaan, että että voisimme pärjätä kansainvälissä huippu-urheilussa tällä järjestelmällä niin huijaamme itseämme. Ei tällä järjestelmällä, toimintakulttuurilla ja tällä väestöpohjalla.

Varsinkin joukkuepeleissä, joissa tarvitaan kansainväliseen menestykseen iso joukko absoluuttisella huipulla pelaavia urheilijoita (jokaiseen pelirooliin), on vaikeaa tai melkeinpä mahdotonta pärjätä vain muutaman huipun varassa. Vastassa kun on joukkueita, joilla jokainen (ainakin kuusikon) pelaaja pelaa huippusarjoissa (Italia, Puola, naisissa myös Turkki ja jatkossa LOVB jenkeissä jne).

Tällä hetkellä meillä on naisissa Kaisa Alanko joka aloittaa LOVB:ssa ja Luka Marttila miehissä Serie A:ssa. Jos haluaisimme, että meillä olisi vastaavalla tasolla 6-10 pelaajaa miehissä/naisissa samaan aikaan, pitäisi asioita tehdä aikalailla eri tavalla.

***

PS. Esimerkeistä vielä: yksi ei todista yleistä. Se että meillä on yksittäisiä menestyneitä urheilijoita tai urheilun ja muun uran yhdistäneitä pauliinavilposia, se ei todista että se olisi realismia kaikille muille. Samaan syssyyn voisi myös vaikka heittää että jos ympäristö ja ura olisi ollut vähän erilainen, pelaisiko Pauliina (vieläkin) vaikka Seria A:ta? 🙃
Edelleen täyttä faktaa.
Mikä olisi vaihtoehto? Oletuksena, että meidän pitäisi olla urheilun suurmaa väkilukuun suhteutettuna.

Itse en tunne niin hyvin järjestelmiä maissa, missä yhteiskunta on suurin piirtein samoilla rakenteilla rakennettu, kuin Suomi. Onko siellä koulut käymättä nuorilla huipuilla? Vai koulutus rakennettu enemmän urheilun ehdoilla?

Slovenia? Hollanti? Ranska? Italia? Tsekki? Saksa? Ruotsi?
 
Viestejä
301
Huippu-urheilussa ratkaisut tehdään yksilötasolla, myös joukkuelajeissa. Se iso kysymys on miten löydät seuraorganisaation jolla on resursseja tukea sitä, on se juttu. Heti alkuun voi unohtaa akatemiat ym. ei vaan riitä. Liigaseuroissa löytyy kontaktit, osaamiset , ehkä vähän taloudellista tukeakin.Esimerkkinä Akaa, Valepa . Ihmisistä on kyse, ei kasvottomista organisaatioista. Olli Kunnari, Mikko Esko, Janne Kangaskokko on meidän ykkösnimet pelaajien kehittämisessä.Edelleen puhutaan huippu-urheilusta, ei kilpaurheilusta...
Vanhemmilla myös iso rooli, sieltä pitää löytyä nämä kaikki edellä mainitut, tai ainakin halu kehittää.
Yksilöt vai järjestelmä? Molemmat. Aina lopulta on kyse yksilöistä mutta ympäristön antamat mahdollisuudet vaikuttaa paljon siihen miten kukin yksilö menestyy. Mitä paremmin tukeva ympäristö, sen enemmän ja paremmin menestyviä yksilöitä
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös